Drodzy Czytelnicy

Milog wywołał falę protestów, ale głównie skierowanych przeciwko polskiemu rządowi, natomiast strona niemiecka zwleka z ostateczną decyzją, ale też nie nasila kontroli, które by mogły być następstwem kontrowersyjnej ustawy. Pierwsza interwencja naszego rządu złagodziła roszczenia wobec przewoźników wykonujących przewozy tranzytowe, co mogłoby oznaczać, że głównym celem niemieckiej ustawy był kabotaż. Czy to pozwoli odetchnąć przewoźnikom? Chyba nie, bo na 2017 r. szykuje się ustawa regulująca uruchamianie nowych regularnych połączeń. Większość już zrozumiała, że bez konsolidacji działań trudno będzie utrzymać się na rynku. Niektóre firmy przygotowują się już do wzajemnej współpracy, a jedną z nich przedstawiamy w rubryce „Panorama firm”.

Polski segment autobusów intercity składa się głównie z pojazdów używanych. Decydują koszty zakupu, a potem eksploatacji. Giganci, tacy jak PolskiBus.com, czy Lux Epress wykonujący m.in. krajowe przewozy międzymiastowe bazują na nowym taborze, jednak składającym się z autobusów turystycznych (wysokopokładowych), których koszty eksploatacji są stosunkowo wysokie. Na dłuższą metę specjalizacja środków transportu może okazać się koniecznością, a wtedy Lion’s Intercity… Nowy MAN ma być tani w zakupie oraz eksploatacji, ale gdy trzeba wyciąga 100 km/h.

Mercedes-Benz wyspecjalizował się w produkcji m.in. autobusów przegubowych. Nowoczesna technika sterowania sprzęgiem (przegubem) decyduje o wyjątkowych własnościach trakcyjnych autobusów niemieckiej marki wykorzystywanych także na liniach typu BRT.

Conecto G przedstawiany w naszym teście jest mniej zaawansowany technicznie niż np. Citaro, ale dysponuje nowoczesnym oszczędnie obchodzącym się z paliwem napędem spełniającym Euro-6.

Jedna z największych z autobusowych wystaw Busworld odbędzie się jesienią br., ale sporo ciekawostek można było obejrzeć nie dawno temu na naszych targach. Okazuje się np., że popyt na tanie autobusy bałkańskich marek nadal istnieje, a czeski SOR dysponuje bogatą ofertą ekologicznych napędów.

Zupełnie z innej epoki pochodzą pojazdy, które nadal jeżdżą głównie dzięki zaangażowaniu członków Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Klub w kwietniu br. obchodził swoje 35-lecie. Gratulujemy jubileuszu i unikatowych eksponatów!

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...