Drodzy Czytelnicy

Za nami udany rok, jeśli przyjąć, że wzrost sprzedaży świadczy o rozwoju polskiego rynku autobusowego. W analizach przeprowadzonych przez firmę JMK widać duże ożywienie w sektorze turystycznym, reprezentowanym przez nowe autobusy. Na rynku autobusów używanych raczej stagnacja, ale nadal „używki” tworzą rynek ponaddwukrotnie większy niż fabrycznie nowe jednostki. Niestety, rynek wtórny jest źródłem pojazdów Euro-3, których przybywa na drogach.

Bezemisyjne napędy coraz śmielej zamawiane są przez miasta niemal całej Europy, a wszystko wskazuje na to, że „elektryków” będzie coraz więcej. W produkcję takich autobusów sporo zainwestował Irizar. Hiszpański producent nadwozi oraz integralnych autobusów turystycznych odważnie, z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii wchodzi w sektor, który nigdy nie był jego specjalnością.

Zanim „elektryki” staną się popularne, prawdopodobnie ważną rolę odegrają autobusy o napędach hybrydowych, zużywające nawet o 30% mniej paliwa niż napędy tradycyjne. Paliwooszczędność hybrydy w dużej mierze zależy od warunków jej użytkowania, o czym piszemy w prezentacji autobusu MAN Lion’s City. KPK Białystok wykorzystuje hybrydowego MAN-a na regularnych liniach i zamierza kupić następny jego egzemplarz, planując dalsze zmniejszanie kosztów eksploatacji.

Ekspansja dużych firm wykonujących liniowe przewozy międzymiastowe i zagraniczne nie pozostawia dużego wyboru przewoźnikom działającym na mniejszą skalę. Aby przetrwać, niektórzy jednoczą siły lub oferują usługi z wykorzystaniem wydajnych środków transportu, takich jak np. midibusy. Podaż midi w Polsce wzmocniła Temsa, Solaris, także Otokar.

W grudniu w Krakowie odbyła się VI Ogólnopolska Konferencja Branży Turystyczno-Transportowej. Tym razem motywem przewodnim była turystyka, a głównym tematem przygotowania logistyczne do Światowych Dni Młodzieży. Swoje „pięć minut” mieli też prywatni przewoźnicy wykonujący przewozy regularne na terenie kraju, którzy od dłuższego czasu zwracają uwagę na zagrożenia wynikające z Ustawy o transporcie publicznym, która narazi wielu z nich na stopniowy upadek firm po 1 stycznia 2017 r.

Listy od Czytelników to już rzadkość, jednak ten, który publikujemy, zasługuje na szczególną uwagę.

Redakcja

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...