Obszerną część bieżącego wydania poświęcamy podsumowaniu ubiegłorocznej sprzedaży autobusów w Polsce. Statystyki potwierdzają duże ożywienie w turystyce oraz w transporcie miejskim, natomiast w przewozach międzymiastowych właściwie bez zmian. Popyt na autobusy typu intercity jest niewielki, ale w końcówce 2016 r. kilku importerów odnotowało sprzedaż kilku tego typu nowych jednostek spełniających Euro-6. Oby to był początek przełamania na polskim rynku, zalewanym przestarzałymi pojazdami zatruwającymi środowisko naturalne i obniżającymi poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Producenci autobusów mają do zaoferowania konkretne proekologiczne rozwiązania, o czym m.in. rozmawialiśmy z Krzysztofem Gawrońskim, dyrektorem sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska w dniu jego wizyty złożonej władzom Krakowa.

Pojawienie się nowych międzymiastowych autobusów we flotach niektórych przewoźników może być efektem przygotowań do wejścia nowej ustawy, która ma obowiązywać od 2018 r., albo raczej atrakcyjnej oferty kupna. W okresie leasingowym nowy autobus zwykle nie „zwraca się”, dlatego cena zakupu oraz koszty jego eksploatacji mają duży wpływ na opłacalność wykonywanych przewozów.

W teście przedstawiamy niedrogiego MAN-a Lion’s Intercity przeznaczonego do obsługi linii międzymiastowych. „100-procentowe intercity” jak koncern promuje swój autobus, został zaprojektowany zgodnie ze specyfiką przewozów międzymiastowych z wykorzystaniem ekologicznego silnika.

W części „PT Busa” dotyczącej spraw przewoźników polecamy m.in. problemy związane z dobrą reputacją, która jest jednym z wymogów prowadzenia działalności w zakresie transportu drogowego osób i rzeczy oraz otrzymania licencji na transport. W naszym kraju, jako członka UE, podstawą prawną jest Rozporządzenie 1071/2009 (DzU UE L300/51) oraz krajowa Ustawa z 6 października 2016 r. o zmianie Ustawy o transporcie drogowym (druk sejmowy 459). Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że nowe przepisy nie tyle mają na celu podnieść poziom świadczonych usług i bezpieczeństwo na drogach, co są kolejną restrykcją Zachodu w stosunku do przewoźników z „nowej” Unii Europejskiej, głównie z Polski…  

Piszemy również o VII Ogólnopolskiej Konferencji Branży Turystyczno-Transportowej, która odbyła się w Krakowie. Tym razem jednak nie było wyraźnego podziału na blok poświęcony turystyce i przewozom komunikacji regularnej, jak to miało miejsce w poprzednich latach, a dominującymi kwestiami, które poruszono, były zagadnienia związane z funkcjonowaniem touroperatorów. Niestety, po raz kolejny okazało się, że dostęp przewoźników do informacji dotyczących choćby właśnie zmian zachodzących w przepisach w odniesieniu do wykonywania usług transportowych nie jest wystarczający i dlatego tego typu spotkania są wręcz konieczne.

Oprócz tego zwracamy uwagę na płacę minimalną w Austrii oraz prezentujemy firmę Daltrans.

Zapraszamy do lektury.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...