Drodzy Czytelnicy

Polscy przewoźnicy kupują coraz więcej nowych autokarów. Statystyki pokazują tendencję wzrostową, która pod koniec tego roku może zaowocować rekordowym wynikiem, o czym piszemy w rubryce Rynek. Stosunkowo wysokim popytem na rynkach europejskich cieszą się autokary dwupokładowe, wykorzystywane m.in. do obsługi regularnych połączeń międzymiastowych. Nowy model dwupokładowej Setry został opracowany z myślą zarówno o najwyższym standardzie podróżowania, jak i popularnych przewozach pasażerskich. Zastosowany w nim system ABA 4 oraz Side Guard Assist to awangarda bezpieczeństwa czynnego, dotąd niewystępująca w autobusach.

MAN Truck & Bus zaprezentował nowy model Lion’s Coach, znany m.in. z uniwersalnego przeznaczenia. Skonstruowany zgodnie z ECE 66.02 spełnia wszelkie normy dotyczące bezpieczeństwa, ale także posiada wysokie parametry użytkowe – szczegóły w Nowościach. Zmianie uległa linia stylistyczna nadwozia – lew uzyskał atrakcyjny wygląd, jednak pod tym względem nie dorównuje bratniemu Tourlinerowi, obsypanemu nagrodami za tzw. design.

Designerzy mają swój udział w popycie na autokary takie jak np. Irizar i6S opisany w naszej prezentacji. Hiszpańska konstrukcja poza nietuzinkowym wyglądem zaskakuje mnogością wersji dostosowanych do rozmaitych typów przewozów.

Inspekcja Transportu Drogowego wielu z nas kojarzy się przede wszystkim z akcją „Bezpieczny autokar – wakacje”. O tym jednak, że inspektorzy przez cały rok czuwają nad bezpieczeństwem na drogach przekonuje w wywiadzie główny inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. Poinformował on m.in., że ITD właśnie rusza z akcją „Bezpieczna droga do szkoły”, w ramach której funkcjonariusze kontrolować będą autobusy szkolne i gimbusy przewożące uczniów.

Okazuje się, że 9-osobowe vany są wykorzystywane w szarej strefie przewozów międzynarodowych. Brak tachografu w mikrobusie powoduje, że przewoźnicy nie przestrzegają czasu pracy. Szerzej na ten temat piszemy w Problemach.

Przybliżamy też kolejną odsłonę prac nad nowelizacją Ustawy o publicznym transporcie drogowym. Wynik poprzedniego głosowania zespołu ds. opracowania projektu ustawy na pierwszy rzut oka mógł wskazywać, że zapowiadana nowela rzeczywiście jeszcze w sierpniu br. zostanie zaakceptowana przez Sejm i Senat. Tymczasem do rozmów o charakterze społecznych konsultacji nad nowelizacją ustawy dołączyli niezależni eksperci, a debacie wnikliwie przysłuchiwał się minister Andrzej Adamczyk. Wprawdzie obie strony deklarują, że dążą do consensusu i chcą, by jeszcze w tym roku projekt został zatwierdzony, ale można odnieść wrażenie, że  na ostateczną wersję ustawy o OPTZ przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać…

W Kulisach transportu przybliżamy natomiast sylwetkę emerytowanego kierowcy Krzysztofa Besserta. Ponad 24 lata pracował w PEKAES-ie, lecz gdy skończył zawodową karierę postanowił, że dopiero teraz będzie czerpał prawdziwą przyjemność z jazdy. Kupił więc kampera na bazie Volkswagena T3 z zabudową wykonaną przez firmę Reimo i jeździ nim po całej Europie.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...