Panewki nie do zdarcia

Zdaniem Stefana Rittmanna, od ponad 20 lat pracującego w dziale panewek koncernu Federal Mogul, zapewnienie odpowiednich warunków smarowania jest warunkiem długowieczności łożysk ślizgowych. 

Łożyska ślizgowe nie mogą prawidłowo funkcjonować bez odpowiedniego smarowania, ale również nie są skazane na jego niełaskę. Rozruch silnika stanowi jedna z większych wyzwań dla panewek, a właściwie dla ich żywotności. Stosując odpowiednie technologie, można dostosować konstrukcję łożysk do warunków pracy, ale przeważnie odbywa się to kosztem innych parametrów, np. zwiększenie nośności pociąga za sobą wzrost tarcia. Powierzchnie panewek stosowanych w silnikach o wysokiej mocy jednostkowej pokrywane są stopami wykonywanymi na bazie aluminium. Produkowany przez Federal Mogul stop A-490 wykazuje odporność na ścieranie, natomiast A-280 – odporność na zmęczenie. Dodatkowo panewki mogą być lakierowane powłoką IROX, która nadaje powierzchni dużą odporność na ścieranie występujące podczas rozruchu silnika.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...