Sztuka doładowania

16-litrowe silniki Volvo zawsze imponowały rekordowymi parametrami. D16K wersja Euro-6 kontynuuje tradycje poprzedników, dokładając rekord niskich obrotów.

 

Aktualne normy czystości spalin z różnych względów wymagają od silników wysokiej efektywności m.in. przy niskich obrotach wału korbowego. Spełniając te wymagania, współczesne diesle posiadły wyjątkową elastyczność, której brakowało silnikom poprzedniej generacji. Elastyczny silnik potrafi wydajnie pracować, wykorzystując niskie obroty (ok. 1000 obr./min). Własność ta bywa wykorzystywana do polepszenia ekonomii spalania poprzez zastosowanie skrzyni biegów z wyjściem bezpośrednim oraz przekładni głównej o odpowiednio niskim przełożeniu. Obniżanie przełożenia ma swój kres wyznaczony m.in. wzrastającymi obciążeniami występującymi w mechanizmach mostu napędowego lub wartością momentu obrotowego silnika.

3550 Nm to spore wyzwanie dla całego napędu. Właśnie tyle generuje D16K, a w dodatku wartość tę nowy silnik Volvo uzyskuje po przekroczeniu 950 obr./min.

 

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...