Pytania o 8,5 euro/godz.

W związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 r. na terytorium RFN ustawy o płacy minimalnej prezentujemy interpretację prawną przygotowaną przez PKS Gdańsk-Oliwa SA we współpracy z dwiema niezależnymi niemieckimi kancelariami.

 

Czy przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG/, gdy realizuje transport kabotażowy na terenie Niemiec?

TAK, bo według nr 17 preambuły do rozp. WE 1072/2009 kabotaż jest równoznaczny delegowaniu pracowników i stosuje się w tym przypadku ustawa RFN o delegowanie pracowników, w tym obowiązują przepisy MiLoG o płacy minimalnej.

Czy przewoźnik musi płacić kierowcom 8,50 euro za godzinę pracy, gdy współpracuje z nim na zasadzie samozatrudnienia (tzn. kierowca ma własną firmę i wystawiają faktury w oparciu o operatorską umowę usługowego prowadzenia pojazdu)?

NIE. Jeżeli kierowca jest samozatrudniony i jest samodzielnym przedsiębiorcą, to swobodnie może on zgadzać się z przewoźnikiem na warunki jego pracy i „nie musi sobie wypłacić płacę minimalną” według MiLoG. Trzeba jednak uważać, żeby kierowca ten miał (i ewentualnie być w stanie to udowodnić) więcej niż jednego zleceniodawcę, tj. musi formalnie być niezależny od zleceń z Waszej firmy. A generalnie musi swobodnie dysponować swoim czasem pracy.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...