Efektywne średniaki

Silniki 11-litrowe wg niektórych naukowych opracowań stanowią nowa grupę wypełniającą lukę pomiędzy silnikami tzw. średniej i wysokiej pojemności skokowej.

 Potrzeba opracowania nowej konstrukcji wyniknęła z ostrych warunków eksploatacji narzuconych przez normy czystości spalin. Silniki musiały zwiększyć swą moc jednostkową, aby zbilansować m.in. przyrost masy spowodowany przez układy oczyszczania spalin. Optymalizacja głównych wymiarów silnika, parametrów układu zasilania (doładowania) itp. ułatwiła kontrolowanie temperatury gazów wylotowych podstawowego parametru prawidłowego działania katalizatora. Ciśnienie doładowania poszło w górę, osiągając nawet do 2,5 bara, natomiast maksymalne ciśnienie gazów spalinowych w cylindrze – 250 barów. W efekcie nowe, 11-litrowe jednostki napędowe osiągnęły parametry porównywalne z 12-litrowymi odpowiednikami z lat 90., będąc od nich lżejsze, a dodatkowo lepiej przygotowane do współpracy z hamulcami silnikowymi.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...