Cofanie z przyczepą

Przebieg cofania zestawem złożonym z ciągnika (samochodu ciężarowego) i przyczepy wyposażonej w układ kierowniczy w dużym stopniu zależy od budowy podwozi pojazdów go tworzących.

 

Doświadczeni kierowcy zwracają uwagę na położenie narożnika skrzyni ładunkowej ciągnika i sąsiadującego z nim narożnika przyczepy. Podczas cofania te dwa elementy powinny pozostawać w jednej płaszczyźnie (nacierać na siebie krawędziami), dzięki czemu można zapobiec niepożądanemu ustawieniu dyszla. W większości przypadków ta zasada sprawdza się, szczególnie gdy sprzęg znika z pola widzenia kierującego. Co zrobić, gdy drogi narożników „rozejdą” się podczas cofania? Kontrowaniem ciągnikiem przeważnie nie można przywrócić pojazdów do porządku, więc łuk, po którym rozpoczął się manewr, zamienia się w chaotycznie biegnącą linię. Lepszym rozwiązaniem jest przerwanie cofania i, poruszając się do przodu, uporządkowanie ustawienia pojazdów. Ruch do przodu powinien się odbywać po jak najkrótszej drodze, aby nie utracić dogodnie zajętej pozycji przygotowującej zestaw do cofania.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...