Ciche opory

W kołach ukrywa się energia, która zwykle przyczynia się do powstawania strat paliwa. Regularnie przeprowadzana obsługa techniczna zmniejsza jej potencjał.

 

Pompując koła, nie zaszkodzi dołożyć po ok. 0,3 bara do kół zewnętrznych. Dla pewności można skontrolować ciśnienie po przejechaniu ok. 50 km bez zatrzymywania pojazdu, a zniwelować np. przy okazji następnej kontroli ciśnienia.

Opory toczenia to średnio 25% ogólnych strat zwiększających zużycie paliwa, bezpośrednio związanych z budową układu jezdnego pojazdu – kół. Koła wprawiane w ruch obrotowy generują opory pochodzące od bezwładności tzw. układu mas, który tworzą ich części składowe, takie jak: opony, obręcze, śruby, mocujące tarcze hamulcowe, piasty, łożyska itd.). Generalnie, czym większa masa, tym większa bezwładność, choć pozostając w zgodzie z techniczną nomenklaturą należałoby użyć pojęcia tzw. momentu bezwładności, uwzględniającego rozkład masy względem jej osi obrotu.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...