Przekładnia mocy

Skrzynia biegów pośredniczy w przenoszeniu momentu obrotowego silnika na koła, m.in. zwiększając jego wartość czasem nawet kilkunastokrotnie.

Skrzynie przekładniowe są komponentem występującym nierozłącznie z silnikiem spalinowym. Współzależność ta jest wymuszona przez charakterystykę silnika spalinowego, którego parametry dostępne są dopiero po przekroczeniu minimalnej wartości prędkości obrotowej wału korbowego.

Parametry, takie jak moment obrotowy i moc, rosną wraz z obrotami od zera, aby osiągnąć wartość maksymalną, a następnie zmaleć do zera. Zadaniem skrzyni biegów jest dopasowanie parametrów silnika do aktualnego obciążenia, które często ulega zmianie.

Rzecz oczywista, że skrzynia biegów może przenieść obciążenie nie większe niż maksymalny moment obrotowy silnika, który tym samym stał się podstawowym kryterium doboru przekładni do jednostki napędowej. Zestrojenie tej pary jest istotne z punktu widzenia wytrzymałości (trwałości) przekładni, jak i własności użytkowych pojazdu, czyli m.in. ładowności i zużycia paliwa.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...