W trosce o akumulator

Żywotność i sprawność klasycznego akumulatora ołowianego jest następstwem przemian energii chemicznej w elektryczną, leżących u podstaw procesu ładowania i rozładowywania.

Reakcje chemiczne zachodzące na płytach akumulatorowych powodują zmiany własności fizykochemicznych zarówno powierzchni płyt, jak i elektrolitu. Z upływem czasu, a także ilości tzw. cykli pracy zmiany te prowadzą do spadku pojemności akumulatora. Gęstość (ciężar właściwy) elektrolitu w naładowanym akumulatorze wynosi ok. 1,27 g/cm3. Ten parametr można zmierzyć prostym przyrządem, którego działanie opiera się na prawie wyporności cieczy. Maksymalnej gęstości odpowiada napięcie ok. 26 V zmierzone woltomierzem na biegunach akumulatora. Napięcie to podawane jest na wyświetlaczu komputera pokładowego – trzeba poszperać w menu. Po uruchomieniu silnika napięcie na wskaźniku podskakuje do 28,8 V, które jest normalną wartością generowaną przez alternator. Mniejsza od niej wartość może oznaczać nieprawidłowe działanie układu ładowania.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...