Drodzy Czytelnicy

Dwa tematy wybijają się w tym numerze, obydwa dotyczące bezpośrednio kierowców. Po pierwsze, bardzo opornie startują klasy w szkołach, mające kształcić przyszłych kierowców zawodowych. I widać wiele przeszkód, zaczynając od formalnych z wiekiem kandydatów do zawodu szofera i z organizacją procesu edukacji. Piszemy o tych zagadnieniach, bo faktycznie kierowców już dziś brakuje, a niebawem ma brakować jeszcze wyraźniej, jednak nie o same klasy i szkoły chodzi, muszą się poprawiać warunki ich pracy. Czy, trochę paradoksalnie, ostatnie naciski krajów starej Europy, by zakazać wypoczynków tygodniowych w kabinach, nie mają  coś wspólnego z tymi  sprawami... Bo że chcą pozbawić polskich przewoźników ich przewagi nad zachodnimi – to jasne. Splot dwóch spraw jest tu dość wyraźny…

Drugi temat to warunki, na jakich kierowcy są zatrudniani i na których potem mają pracować. Tworzymy unikalną listę i ranking, mające pomagać szczególnie młodym kierowcom znaleźć firmy traktujące kierowców fair. Zapewne szefowie niektórych firm pragnęliby powiązać tę listę z listą kierowców postępujących fair. Na razie z racji przewagi liczebnej i skali zjawiska zaczynamy od firm.

Uczestniczyliśmy w serii konferencji, na których importerzy podsumowywali miniony rok handlowy. Wiemy, że był duży wzrost, rekord sprzedaży, ale i nasiliły się oskarżenia graczy o psucie rynku albo wojną cenową, albo krótkimi umowami najmu. Niestety, słyszałem dość gorzką opinię jednego z menedżerów firmy importerskiej,  że właściwie to cała wielka siódemka producentów psuje rynek, wykonując na nim  różne harce dla poprawienia wyników i statystyki…

Rzadko ktoś z Polski wybiera się na duże, ale regionalne wystawy transportowe na Zachodzie. A tym razem warto było pojechać do Werony, nie tylko dlatego, że swoją  ekspansję demonstrowała tam polska marka naczepowa, ale i dlatego, że widać  było objawy podnoszenia się pogrążonego w głębokim kryzysie włoskiego rynku ciężarowego i transportowego. To też ciekawe.

Zapraszam do lektury interesujących pozycji, w tym i wywiadu ze zwycięzcą Dakaru,  cyklicznych pozycji, jak np. Traker miesiąca i Tuning.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...