Ostrożnie regulować płace

Przejdźmy do trudniejszego tematu. Gdy wybuchła sprawa tzw. ryczałtów za  noclegi w ciężarówkach, a potem doszły przepisy takie jak MiLoG, stało się jasne, że stary system wynagradzania w transporcie drogowym musi być zmieniony. Rozpoczęły się prace, także w ramach Rady Dialogu. Co dzieje się teraz?

– Rozwiązania kwestii płacowych co do wysokości wynagrodzeń to nie tylko rola administracji. Te sprawy reguluje także rynek. Jak widzimy, nie ma dotąd porozumienia między stronami: związkami zawodowymi i pracodawcami. I jak na razie nie ma kompromisu. Na pewno Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa jest bardzo zainteresowane przebiegiem tych dyskusji, ale bardziej jako arbiter niż decydent. Gdyby strony (pracodawcy i pracownicy – kierowcy) same chciały zasiąść przy stole i wypracować kompromis, to rola urzędów byłaby niepotrzebna…

Na pewno tematem jest najbardziej zainteresowana strona pracobiorców, czyli kierowców. System, w którym płaca podstawowa kierowcy stanowi ok. 20% wynagrodzenia, a 80% wynagrodzenia stanowią dodatki w postaci ryczałtu oraz diet,  nie jest korzystny dla pracowników, którzy kiedyś przejdą na emerytury, ale także i wcześniej, gdy chorują i idą na zwolnienia.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...