PKS Gliwice

PKS Gliwice był jedną z pierwszych firm transportowych działających w powojennej Polsce. Po zakończeniu działań II wojny światowej siłą rzeczy tabor stanowiły pojazdy poniemieckie, których stosunkowo sporo zostało na ziemiach śląskich.                                      

Właściwie od samego początku w firmie funkcjonowały dwa działy przewozów – osobowy i towarowy. W „towarówce” wywrotki w znacznej mierze pracowały na potrzeby okolicznych kopalni, a ciężarówki skrzyniowe w zaopatrzeniu, obsługując m.in. zakłady zbożowe i mleczarnie.

W roku 1961 tabor przedsiębiorstwa uległ zwiększeniu poprzez dostawy Starów 25, czechosłowackiej Skody 706 RT, a także ciężarówek z NRD Sachsenring S-4001. Od 1964 r. do taboru weszły polskie Żubry A-80, a w 1966 NRD-owskie IFA W50L oraz radzieckie Ził-y 130G i 555 MMZ. W r. 1968 dotarł nowy model Stara – A-29, a rok później Jelcz serii 315. Był to rok przełomowy, bo tabor zasiliły fabrycznie nowe pojazdy. W ciągu lat 70. wchodziły do eksploatacji kolejne modele Jelcza (316, 3W-317, 3W-640) i Stara (A-200, W-28, C-28, 28-500, A-200). Okres 1977-1980 to duże dostawy czechosłowackich Liazów serii 100, oraz Skody-Liazy typu MT-4, MTV-5 i MTS-24.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...