Lekkie obręcze

Popularne alufelgi, albo obręcze ze stopów lekkich nadal są postrzegane jak gadżety, a nie wyposażenie przynoszące wymierne korzyści takie jak zmniejszenie zużycia paliwa.

Paradoksalnie są one cenione głównie za wygląd i odporność na korozję lub raczej za niewidoczne jej efekty. Fakt, iż masa alufelg jest ponad dwukrotnie mniejsza od masy ich stalowych odpowiedników ma znaczenie nie tylko dla ładowności pojazdu. Jako masa wprawiana w ruch obrotowy alufelgi stawiają mniejszy opór wynikający z mniejszej wartości momentu bezwładności. Moment bezwładności obręczy (kół) pojawia się podczas rozpędzania i hamowania pogarszając osiągi pojazdu. Negatywny wpływ bezwładności na ekonomię zużycia paliwa jest tym większy, czym częstsze są zmiany prędkości lub zatrzymania pojazdu.  W takich warunkach funkcjonuje m.in. transport miejski i dystrybucyjny, ale pojazdy obsługujące te segment rzadko wyposażane są w alufelgi. Słaby popyt na wolnym rynku nie osłabia podaży, bo oto coraz śmielej poczynają sobie ciężarówki z napędem hybrydowym i elektrycznym. W specyfikacjach tych pojazdów obręcze wykonane w stopów lekkich znajdują się na wyposażeniu standardowym.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...