Jak oceniać viaTOOL?

Rozmowa „Polskiego Trakera” z rzeczniczką systemu viaTOLL Dorotą Prochowicz

 

Początkowo system poboru opłat był nieszczelny, gdyż był niekompletny. Jakimi kosztami GDDKiA obciążyła wykonawcę systemu viaTOLL z tytułu utraconych przez państwo przychodów?

– Nasza umowa z GDDKiA jest bardzo restrykcyjna. Za dwudniowe opóźnienie w uruchomieniu systemu zapłaciliśmy 2 mln zł. Uszczelnianie systemu na sieci podstawowej zakończyło się we wrześniu 2011 r. Utracony przychód KFD za ten okres został oszacowany na 48 mln zł, którą to kwotę również uiściliśmy.

I wreszcie, docelowo system viaTOLL ma obejmować znaczącą część polskich dróg ekspresowych i autostrad. Co kilka miesięcy dochodzą nowe płatne odcinki. Czy to, które odcinki i w jakim okresie wchodzą do systemu jest wyłączną decyzją GDDKiA, czy też są tu jakieś uwarunkowania techniczne ze strony wykonawcy i operatora systemu?

– Nowe odcinki są włączane w system viaTOLL na podstawie odpowiednich rozporządzeń Rady Ministrów. Stroną wnioskującą jest Ministerstwo Transportu w porozumieniu z GDDKiA. Kapsch, jako operator systemu, jest odpowiedzialny za przygotowanie infrastruktury i sieci dystrybucji na czas oraz poinformowanie użytkowników o rozszerzeniach. Tempo, w jakim kolejne odcinki są włączane do sieci dróg płatnych, zależy od tempa budowy dróg w Polsce, trzymamy więc kciuki za firmy budowlane i GDDKiA, by tych dróg było jak najwięcej.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...