Właściwy parametr

Moc i moment obrotowy charakteryzują zdolność silnika do pokonywania obciążeń. Obie wielkości są współzależne poprzez prędkość obrotową.    

Zgodnie z prawami fizyki moc jest iloczynem momentu obrotowego i prędkości kątowej (obrotowej). Przyjęło się, że moc maksymalna jest głównym parametrem jednostki napędowej, jednak w praktyce jest ona rzadko wykorzystywana w przeciwieństwie do momentu obrotowego. Mocy nie można poczuć tak łatwo jak moment obrotowy, który jest siłą działającą na ramieniu. W silniku spalinowym tę siłę generują gazy spalinowe działające na denko tłoka. Czym wyższe ciśnienie i większa powierzchnia tłoka, tym większa siła działająca na korbowód i wykorbienie wału korbowego, czyli na ramieniu. Moment obrotowy zależy wprost od tzw. gazu, czyli położenia pedału przyspiesznika. Steruje on nie tylko ilością wtryskiwanego paliwa, ale szeregiem różnych parametrów i sygnałów decydujących o pracy całego układu napędowego. Wciskając pedał gazu, zwiększamy ciśnienie w cylindrach i moment obrotowy na wale korbowym.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...