Opony zimowe

Sezonowa zmiana opon powszechnie uznawana jest za działanie mające na celu podniesienie bezpieczeństwa.                                                              

Pojęcie trakcji bezpośrednio wiąże się z przyczepnością opony do podłoża mającą także wpływ na parametry hamowania pojazdu, które jednak nie zostały uwzględnione w definiowaniu opony zimowej. Opona doskonale przenosząca napęd zwykle wykazuje dobre własności podczas hamowania. Europejska definicja odwołuje się do trakcji, gdyż, jak pokazuje praktyka, najczęstszym utrudnieniem stwarzanym przez pojazdy (ciężarówki) jest tamowanie ruchu z powodu utraty trakcji lub niemożności ruszenia z miejsca. Dlatego niektóre kraje wprowadziły obowiązek używania na osi napędowej specjalnie oznaczonych opon. Najczęściej spotykanym oznaczeniem jest „M+S”, które posiadają właściwie wszystkie opony marek przeznaczonych na oś napędową. „Mud+Snow” tłumaczone jako śnieżno-błotne powinny lepiej przenosić trakcję niż opony bez tego oznaczenia, ale normy nie określają, co to znaczy lepiej ani jak to zmierzyć. Opony te są w wielu krajach traktowane przez ustawodawców na równi z oponami zimowymi, z którymi niewiele mają wspólnego.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...