Gaz lepszy od hybryd

Pod wieloma względami dogoniliśmy zachodnią Europę, ale tzw. alternatywne źródła zasilania pojazdów są u nas ciągle pogardzane. Czy tylko brak fabryk silników jest wytłumaczeniem?                                                                                

Alternatywne źródła napędu mogą mieć samochody na prąd, hybryda diesel-energia z baterii albo pojazdy z różnymi rodzajami silników opartych o gaz naturalny i inne odmiany paliw węglowodorowych, ale bio, czyli pochodzących z odzysku.

Nawet ta wymowna liczba podana na wstępie sugeruje, że gaz wysunął się na pierwsze miejsce w tej konkurencji. Gaz jest dostępny, bardzo dobrze redukuje emisje CO2 i jest względnie tani.

Jasne, że myśląc o napędzie na gaz, trzeba porównać jego zalety i wady z normalnymi pojazdami na ropę. Według danych Iveco koszty TCO pojazdów na gaz są porównywalne z normalnymi pojazdami, a mogą być stosowane do wielu różnych misji, od transportu regionalnego, komunalki, do odśnieżania.

Jednak myliłby się ten, kto sądzi, że gaz jest stosowany głównie do śmieciarek i pojazdów miejskich. Iveco np. opracowało gamę pojazdów ciężkich na gaz, zaczynając od Stralisa Hi Road AT 440S33 TP, który przy zbiorniku mieszczącym 720 litrów (lub 115 kg) CNG może przejechać 440 km.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...