Turbosprzęgło-retarder

Gdyby każda ciężarówka była wyposażona w tego typu urządzenie, producenci okładzin hamulcowych i sprzęgieł zbankrutowaliby niechybnie. 

Turbosprzęgło-retarder jest odmianą przekładni hydrokinetycznej montowaną pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów. Umiejscowienie mogłoby wskazywać na jego najważniejszą funkcję, którą pełni w układach napędowych, jednak turbo sprzęgło-retarder to także skuteczny zwalniacz (jak na to wskazuje nazwa). Jest on przykładem tzw. pierwszorzędowego zwalniacza, czyli takiego, który współpracuje z wałem korbowym silnika m.in. poprzez wałek sprzęgłowy. Zwalniacze stosowane w ciężarówkach długodystansowych należą do tzw. drugorzędowych, bo współpracują z wałem napędowym lub znajdują się po drugiej stronie skrzyni biegów.

Sprzęgło-zwalniacz w czasie ruszania z miejsca zastępuje sprzęgło cierne, które ze względu na duże obciążenia uległoby przyspieszonemu zużyciu.

 

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...