Drodzy Czytelnicy

Zapowiedź zmiany, po kilkunastu latach stabilizacji, wymiarów i mas ciężarówek oraz autobusów w Europie można określić jako drobny kroczek w dobrym kierunku. Co prawda minie kilka lat, zanim pierwsza ciut dłuższa ciężarówka pojawi się na drodze, ale przełamanie wieloletniego zamrożenia długości zestawów, głównie na zasadzie „nie, bo nie” jest sukcesem. Czyim? Wszystkich. Bo jest szansa na obniżenie zużycia paliwa, co dla transportu jest bardzo ważne, a jednocześnie lekkie poprawienie bezpieczeństwa.

Tak się złożyło, że w tym wydaniu znajdziecie sporo informacji o lekkiej gamie ciężarowej. Bo całkowicie nowe dystrybucyjne Renault „D”, nowe Daily, Isuzu to ten segment lekki, który był w cieniu klasy ciężkiej. Gdy wchodziło Euro-6, producenci oczywiście koncentrowali się na najważniejszych dla nich ciągnikach dalekodystansowych. Teraz przychodzi czas na wytwarzane w mniejszych ilościach pojazdy klasy lekkiej.

Nie ma jednak numeru „Polskiego Trakera” bez gamy ciężkiej i tu mamy nasz test Scanii, i to z najmocniejszym silnikiem Euro-6, 580-konnym. Zresztą w parze z tym ciągnikiem może iść np. naczepa Schmitza i o tej firmie, dominującej na rynku naczepowym w Europie i w Polsce, traktuje wywiad. A gdy już o zestawach mowa, ważną premierę przygotował Continental, proponujący montaż w oponach czujników ciśnienia. Niepotrzebne? Co najmniej 12% ciężarówek jeździ na zbyt niskim  ciśnieniu, co mści się na przebiegach opon i na podwyższonym zużyciu paliwa.

„Najlepszą Stacją Paliwową Roku 2014” został Port Świecko, w którym zostawiliśmy kolejny pistolet świadczący o nagrodzie Czytelników naszego miesięcznika i PIPP. To następny wyróżniony autoport, duży, zlokalizowany przy głównym szlaku prowadzącym do Europy Zachodniej. Trwający od 10 lat rozwój naszego transportu międzynarodowego wiedzie na Zachód. Mógłby być równoważony przez częstsze przewozy na Wschód, ale, jak widać, także i z naszego rozpoznania, kierunek wschodni przeżywa trudności niewynikające tylko z sytuacji politycznej na Ukrainie. Czyli dominacja przewozów na Zachód pozostaje niezagrożona.

Zachęcam do przeczytania tych i pozostałych artykułów w najnowszym wydaniu miesięcznika.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...