Historia

Sam pomysł narodził się w Anglii, w 1976 roku. Pat Kennett i Andrew Frankl z brytyjskiego magazynu „Truck” wymyślili nagrodę i tytułem „Lorry of the Year” obdarzyli wprowadzaną właśnie na rynek ciężarówkę Seddon Atkinson SA200. Ale Europa już się jednoczyła, dlatego w następnym roku Anglicy doprosili kolegów ze Szwecji, Danii, Belgii, Holandii i Niemiec, a kolejna nagrodzona ciężarówka, MAN 280, dostała już tytuł „International Truck of Year 1978”. W dalszych latach powiększał się skład jury, jakkolwiek nie był to proces prosty i automatyczny.

Jak wspomina wieloletni przewodniczący jury Tiit Tamme, były duże trudności z wyszukaniem takich kandydatów, których pisma nie byłyby nadmiernie związane z poszczególnymi producentami lub użytkownikami ciężarówek. Początkowo wybierano spośród wszystkich samochodów o ładowności powyżej jednej tony, ale praktyczna granica zaczynała się od 6 ton DMC, ale na początku lat 90. wydzielono nawet lekkie samochody do osobnego konkursu „Van of the Year”.

Obecnie jury liczy 25 członków z 25 krajów, co oznacza, że reprezentowana jest zdecydowana większość Europy. Od roku 2000 Polskę reprezentuje w konkursach „ITOY” oraz „IVOY” redaktor naczelny „Polskiego Trakera” Aleksander Głuś.

Celem konkursu jest wybór takiej ciężarówki, która wnosi największy wkład w rozwój transportu drogowego. Jurorzy głosują z końcem roku wedle określonego regulaminu, lobbing jest zabroniony.

Zobaczmy teraz, jakie samochody wygrywały konkurs:
1977 r. – Seddon Atkinson 200
1978 r. – MAN 280
1979 r. – Volvo F7
1980 r. – MAN 321
1981 r. – Leyland T45
1982 r. – Ford Cargo
1983 r. – Renault G260/290
1984 r. – Volvo F10
1985 r. – Mercedes-Benz LN2
1986 r. – Volvo FL
1987 r. – MAN F90
1988 r. – DAF 95
1989 r. – Scania 3
1990 r. – Mercedes-Benz SK
1991 r. – Renault Magnum
1992 r. – Iveco EuroCargo
1993 r. – Iveco EuroTech
1994 r. – Volvo FH
1995 r. – MAN F2000
1996 r. – Scania 4
1997 r. – Mercedes-Benz Actros
1998 r. – DAF 95XF
1999 r. – Mercedes-Benz Atego
2000 r. – Volvo FH II
2001 r. – MAN TGA
2002 r. – DAF LF
2003 r. – Iveco Stralis
2004 r. – Mercedes-Benz Actros II
2005 r. – Scania R
2006 r. – MAN TGL
2007 r. – DAF XF105
2008 r. – MAN TGX/TGS
2009 r. – Mercedes-Benz Actros III
2010 r. – Scania New R-series
2011 r. – Mercedes-Benz Atego
2012 r. – Mercedes-Benz New Actros
2013 r. – Iveco Stralis Hi-Way
2014 r. - Volvo FH
2015 r. - 
Renault T
2016 r. - 
Iveco EuroCargo
2017 r. - Scania S 730

 

International Van of the Year 2017
- VW

VW Commercial Vehicles zaprojektował samodzielnie, od zera zupełnie nowy pojazd opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu z mniejszymi samochodami. Mimo braku doświadczenia w tym segmencie, zbudowano bardzo komfortowy, ergonomiczny, cichy, doskonale się prowadzący i bezpieczny furgon. Będzie on produkowany w 4 wersjach o 3 długościach, z napędem przednim, tylnym i na wszystkie koła. Pojemność ładowni vana dochodzi do 18,4 m3. A DMC od 3,5 do 5,3 tony. Silnik 2,0 TDI „Commercial” będzie miał dla wersji przednionapędowych moc 102, 140 lub 177 KM. Jako pierwszy w tej klasie Crafter otrzymał elektromechaniczny układ kierowniczy wpływający na doskonałe prowadzenie.

Nowy Crafter zdobył 101 punktów wyprzedzając innego rywala, Experta-Jumpy-Proace o zaledwie 12 punktów, trzeci był Daily Euro-6, a dalsze miejsca zajęli Ford Custom i Hyundai H350.

 

International Truck of the Year 2017
- Scania S 730

Nagrodę zdobywa pojazd który wnosi największy wkład w poprawę wydajności i efektywności transportu drogowego, wprowadzony na rynek w ciągu 12 miesięcy poprzedzających głosowanie jury. Nowa Scania wnosi znaczącą poprawę w kilku obszarach, np. w aerodynamice kabiny, w komforcie kierowcy, w bezpieczeństwie, w zużyciu paliwa i ekologii a także w rozwiniętych usługach posprzedażnych. Nowa kabina zapewni więcej miejsca i wyższy komfort przez przesunięcie osi przedniej i fotela kierowcy, poprawę bezpieczeństwa przez lepszą widoczność, a także lepszą ekonomię dzięki nowym silnikom i szybciej pracującej przekładni Opticruise.

25 jurorów miało do dyspozycji w sumie 300 punktów. Scania uzbierała ich 149, wyprzedzając kolejne pojazdy w konkursie; Stralisa XP/NP. oraz Actrosa OM 471.

 

„Van of the Year”
– VW Transporter T6

Liczące 23 członków jury IVOY przyznało transporterowi 98 punktów, co pozwoliło na wyprzedzenie innych kandydatów, Fiata Doblo i VW Caddy.

Transporter kontynuuje zatem doskonałą passę, bo wcześniej zdobył ten tytuł w roku 1992 (gama T4) oraz w 2005 (T5). W ciągu lat VW sprzedał ponad 11,7 mln popularnych na świecie dostawczych transporterów. Jak powiedział E. Scholz, nagroda przychodzi w bardzo trudnym dla firmy okresie, więc tym bardziej jest ważna i niesie optymizm dla tysięcy pracowników zaangażowanych w przygotowanie i produkcję Transportera. Główne zalety T6 to wyraźnie poprawione zużycie paliwa i komfort jazdy.

  

„International Truck of The Year 2016”
– Iveco EuroCargo

W opinii jurorów z 25 krajów nowa wersja EuroCargo ma lepszą ekonomię eksploatacji dzięki ulepszonym silnikom Tector z nowym turbodoładowaniem i wyposażonym w technologię SCR bez EGR. Także zastosowanie przekładni zautomatyzowanej wpłynęło na obniżenie kosztów TCO i na poprawę komfortu pracy kierowcy. Dla obniżenia emisji spalin oprócz wydajnej technologii Hi-SCR, która jest podstawą uzyskania normy Euro-6, Iveco proponuje także wersję gazową CNG, która jest seryjnie produkowana.

Nowe EuroCargo znów podniosło poprzeczkę w bardzo konkurencyjnym segmencie pojazdów dystrybucyjnych. Np. zmiana wyposażenia kabiny uczyniła z niej mobilne biuro.

files/polski-traker/2014/11/pt11_2014-IVECO.jpg

„Van of the Year”
– Iveco Daily

W jednym z najcięższych konkursów w 23-letniej historii „Van of the Year”, bowiem zgłoszono wiele nowych, bardzo konkurencyjnych pojazdów, 23 jurorów musiało wybierać między 12 modelami. Po wstępnej selekcji powstała krótka lista pięciu samochodów: Fiat Ducato, Ford Transit 2 tony, Mercedes Vito, Iveco Daily i Renault Trafic/Opel Vivaro. Każdy z tych pojazdów odróżnia się wyraźnie od swego poprzednika, oferuje nowe możliwości i wyższy komfort. Ostatecznie po głosowaniu zwyciężyło Iveco Daily, zdobywając o 17 punktów więcej niż Mercedes Vito.

Daily pojawiło się na rynku kilka miesięcy temu i wyraźnie odbiega od poprzednika poziomem komfortu, zużyciem paliwa, ergonomią i prowadzeniem. Szczególnie zalety Daily widoczne są w bardzo poprawionych wersjach furgonowych.

 

files/polski-traker/2014/11/pt11_2014-RENAULT.jpg

„International Truck of the Year 2015”
– Renault T

W 38. edycji konkursu na Międzynarodową Ciężarówkę Roku 25-osobowe jury wyłoniło po testach pięciu kandydatów: Mercedesa Atego Euro-6, DAF-a CF, MAN-a D38, Iveco Eurocargo oraz Renault „T”. Po głosowaniu, w którym jurorzy mieli po 12 punktów każdy (maksimum siedem dla jednego pojazdu), tytuł powędrował do Lyonu, gdyż gama dalekodystansowa „T” zdobyła 129 punktów. Samochody dalekobieżne gamy „T” dostępne są w dwóch wersjach, ze zwykłą kabiną krótką lub sypialną i silnikami DTI11 o mocy 380-460 KM, względnie DTI13 o mocy 440-520 KM oraz z kabiną wysoką z płaską podłogą i silnikami 440-520 KM.

files/pliki/itoy/itoy-van-2014.jpg

„Van of the Year 2014”
Ford Transit Connect 

Całkowicie zmieniony projekt Connecta upodobnił go do samochodów osobowych, ale jest on większy, ma większą ładowność i mieści od 2,9 do 3,6 m3 ładunku. Może mieć wydłużaną ładownię przez otwór za fotelem pasażera. Connect występuje jako Van, Van z podwójną kabiną i kombi. Zwiększonym możliwościom przewozowym asystują ekonomiczne zespoły napędowe. W wersji 1,6 TDCI ECOnetic Connect zużywa 4 litry oleju napędowego, ale ma też, co jest sensacją w segmencie, silnik benzynowy ECOBoost 1,0, również charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa. Connect ma sporo nowych rozwiązań, np. po raz pierwszy w tym segmencie Active City Stop zapobiegający stłuczkom przy manewrach w mieście.

 

files/pliki/itoy/itoy-truck-2014.jpg

„International Truck of The Year 2014”
Volvo FH

Nowe FH wyznacza nowe standardy w transporcie. Ma nową większą kabinę (o 1 m3), lepszą widoczność, dzięki m.in. większej szybie i nowym lusterkom zewnętrznym, i wyższy komfort zarówno prowadzenia pojazdu, jak i wypoczynku. Modernizowana kilkakrotnie niemal 20-letnia kabina została zastąpiona przez  zaprojektowaną w nordyckim stylu, dość odważną jak na szwedzką firmę. Ulepszono także zespół napędowy, w którym kombinacja nowego systemu zmiany biegów I-Shift i funkcji I-See pozwala z jednej strony obniżyć odczuwalnie zużycie paliwa, a z drugiej podnieść komfort zmiany biegów i wygodę pracy kierowcy. Przez pierwszy rok nowe FH było sprzedawane z silnikami D13C o mocy 420-540 KM Euro-5 oraz silnikiem D13K Euro-6 o mocy 460 KM.

„Van of the Year 2013”
– Ford Transit Custom
Ford wyraźnie podzielił klasę dostawczą, wprowadzając na rynek najpierw pojazd klasy jednej tony zaprojektowany według zasad Kinetic Design, co zbliżyło Transita nie tylko wizualnie do gamy samochodów osobowych Forda. Transit Custom ma ładowność od 800 do 1400 kg i pojemność bagażową 6-7 m3, silnik 2,2 DuraTorq o mocy 100-150 KM i całkowicie nowe nadwozie o sztywności poprawionej o 40%. Po raz pierwszy w tej klasie pojazdów kierowcy mogą korzystać z urządzeń wspomagających, jak asystent zmiany pasa ruchu, oraz z Ford Sync, czyli sterowanych głosem urządzeń audio i nawigacji. Ford deklaruje, że średnie zużycie paliwa wynosi rekordowe 6,6 l/100 km, w czym pomaga i zoptymalizowany zespół napędowy, i dodatkowe wyposażenie, jak auto-start-stop i podpowiadacz zmiany biegów. Transit uzyskał 117 punktów (na 133 możliwe) i wyprzedził w głosowaniu Dacię Dokker oraz Mercedesa Citana.

 

„International Truck of The Year 2013”
– Iveco Stralis Hi-Way
Flagowy samochód Iveco przeznaczony do dalekiego transportu został poddany istotnym zmianom, obejmującym przede wszystkim układ napędowy, teraz dostosowany do normy Euro-6. Iveco, a właściwie konstruktorzy z FPT (producent silników Cursor), zdecydowało się na unikalną technologię wykorzystującą jedynie oczyszczanie spalin metodą Hi-eSCR. Tylko Iveco zrezygnowało zatem z systemu EGR, co uprościło budowę silnika i wpływa na zużycie paliwa. Ponadto zmodernizowana kabina jest bardziej aerodynamiczna, a jej wnętrze bardziej komfortowe i wyposażone w materiały najwyższej jakości. Stralis Hi-Way otrzymał bogate wyposażenie w systemy bezpieczeństwa oraz telematykę pokładową z systemem Iveconnect i DSE, co wpłynie na obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdu. Stralis dostał 138 punktów na 175 możliwych, pokonując m.in. Mercedesa Antosa i nowego Forda Cargo. Statuetkę odebrał prezes Iveco Alfredo Altavilla, podkreślając dumę całej załogi z uzyskanego tytułu.

– „Van of The Year 2012
”Renault Kangoo Z.E.
Wygląda dokładnie tak jak zwykłe Kangoo, zamiast rury wydechowej z tyłu ma gniazdo do ładowania z przodu. Pierwszy elektryczny, seryjnie produkowany samochód dostawczy powstaje na tej samej linii produkcyjnej w Maubeuge, co inne wersje. I nie były potrzebne poważniejsze zmiany w konstrukcji.
Zamiast silnika spalinowego w komorze silnikowej ulokowano motor elektryczny (Continentala) o mocy 44 kW i momencie 226 Nm. Pod podłogą mocowana jest bateria litowo-jonowa ważąca 240 kg.
W przeciętnych warunkach Kangoo (osobowe lub towarowe) może przejechać 170 km, a potem po 6-8 godzinach ładowania bateria znów jest pełna (22 kWh). Średnie zużycie wynosi 10-12 kW/100 km.
Ładować baterie można także w swoim garażu po zainstalowaniu małego urządzenia Wall-box.
Samochód oferuje tę samą przestrzeń pasażerom lub towarom (3-4,6 m3), co klasyczne Kangoo, ma ładowność 650 kg.

 

„International Truck of The Year 2012”
– Mercedes-Benz Actros
Po kilkunastu latach produkcji i kilku modernizacjach Mercedes wprowadził na taśmy produkcyjne nową generację swojego samochodu ciężarowego przeznaczonego do dalekiego transportu. Kosztem 3 mld euro opracowano zupełnie nowy pojazd, z nową kabiną, silnikami i podwoziem.
Silniki to nowa rodzina światowych motorów rzędowych, blisko spokrewniona z jednostkami stosowanymi w USA i Japonii. Z 12,8 l pojemności wyciągnięto od 420 do 510 KM, i to albo w wersji Euro-5, albo Euro-6, czyli tej, która obowiązywać ma dopiero w roku 2013.
Z silnikiem Euro-5 Actros ma być oszczędniejszy o ok. 2 l, ale nawet z Euro-6 ma być o 3-4% mniej paliwożerny. Z siedmiu kabin zaprojektowanych bardziej aerodynamicznie aż cztery mają płaską podłogę, a największa Giga ma 11,6 m3 pojemności.
Dzięki szerszej i sztywniejszej ramie oraz 13 układom poprawiającym bezpieczeństwo oraz komfort prowadzenia nowy ciągnik ma  wyznaczać kierunki w branży. W głosowaniu 24-osobowego jury Actros otrzymał 161 na 168 możliwych punktów.

„Van of the Year 2011”
– Fiat Doblo
Tytuł „Samochodu Dostawczego Roku”, czyli „Van of the Year 2011”, przypadł nowemu Fiatowi Doblo Cargo. Pojazd produkowany w Bursie otrzymał 128 na 168 możliwych głosów. Wyprzedził Mastera/Movano (107 pkt) oraz MB Vito (48 pkt).
Jury w uzasadnieniu decyzji podkreśliło, że Doblo oferuje mocno poszerzoną gamę rodzajów oraz wersji podwozi i nadwozi, w tym nawet podwozie z kabiną do zabudowy ciężarowej. Szeroka jest też gama silników, m.in. CNG i elektrycznego. Możliwościami przewozowymi Doblo przewyższa wielu konkurentów, bo oferuje do 1000 kg ładowności.

 

„International Truck of the Year 2011”
– Mercedes-Benz Atego
Podczas salonu 63. IAA w Hanowerze odbyło się uroczyste przekazanie nagrody w konkursie „International Truck of the Year”.
Nagrodę za najlepszą ciężarówkę zdobyła rodzina samochodów Atego, w tym Atego hybrydowe. Lekka dystrybucyjna gama dostała 127 punktów, a kolejne miejsce wywalczyło Volvo FMX (82 pkt), wyprzedzając Scanię V8 (45 punktów). Atego, jeden z najczęściej wybieranych samochodów dystrybucyjnych Europy, teraz wyglądem upodobniło się do klasy ciężkiej Mercedesa, ale otrzymało wiele udoskonaleń, w tym np. lekki retarder oraz system start/stop. Hybrydowe Atego jest pierwszym tego typu pojazdem w Europie, który jest produkowany i oferowany na rynku.

„Pick-up Award 2011”
– VW Amarok
Po raz pierwszy jury, od kilkunastu lat przyznające tytuł „Van of the Year”, zdecydowało się przyznać nagrodę „International Pick-up Award 2011”. Rynek dostawczych pick-upów rozwija się szybko, a są to samochody odbiegające od klasycznych furgonetek. W ramach procedur wyłaniania zwycięzcy zorganizowano m.in. test pick-upów w Irlandii.
Najlepszym pick-upem został nowy Volkswagen Amarok, który zebrał 61 na 91 możliwych punktów. Za nim był Nissan Navara (24) oraz Toyota Hilux (18).
Wśród zalet Amaroka jest doskonały komfort jazdy, oferuje też najwięcej miejsca w kabinie oraz na ładowni. Ma nieduże, ale bardzo mocne i oszczędne silniki Bi-TDI.
 
„Van of the Year 2010”
– Nissan NV200:
Z możliwych 161 punktów nowy Nissan dostał 107 i zdobył tym samym tytuł „Samochodu Dostawczego Roku”, czyli „Van of the Year 2010”. Na drugim miejscu uplasowało się Iveco Ecodaily (76 pkt), następnie VW T5 (51), Sprinter (30), Ford Connect (10).
23-osobowemu jury spodobało się to, że nowy pojazd cechuje doskonały stosunek wewnętrznej przestrzeni do niewielkich wymiarów zewnętrznych. Wysoko oceniano niski poziom hałasu we wnętrzu NV200 i to także przy wyższych prędkościach. Bardzo dobra widoczność wynikająca z ustawienia szyby przedniej, ale i pozycji kierowcy za kierownicą również spodobała się jurorom. Jak na nieduży i ekonomiczny, a więc niedrogi pojazd Nissan ma w ofercie potężną ilość opcji, w tym również nieczęsto spotykany system ESP i tylną kamerę. Zwrotność i charakterystyka prowadzenia przypominająca samochód osobowy to kolejne atuty samochodu z Barcelony.
Choć NV200 jest krótką furgonetką, oferuje we wnętrzu o 20% więcej miejsca niż konkurenci, niekiedy nawet ci dłużsi. Także odległość między nadkolami tylnych kół ułatwia postawienie na podłodze europalety.
 
„Van of the Year 2009”
Fiat – PSA
W tym roku wytypowanie zwycięzcy w konkursie na najlepszy samochód dostawczy Europy nie było bardzo trudne. Zdobywając 112 na 140 możliwych punktów, Fiorino-Nemo-Bipper zdecydowanie wygrał rywalizację.
Samochód zaprojektowany wspólnie przez Fiata i koncern francuski PSA, a produkowany we współpracy z firmą Tofas w Bursie tworzy faktycznie nowy segment na rynku lekkich pojazdów dostawczych. Twórcy pojazdu wyczuli, że drobny biznes, tysiące rzemieślników, handlowców i świadczących usługi w miastach potrzebują samochodu małego i bardzo sprawnego w ciasnych uliczkach, ale zarazem na tyle wygodnego i komfortowego, by kierowca nie odczuwał uciążliwości prowadzenia furgonetki.

 

 

„Truck of the Year 2010”
– rodzina pojazdów Scania R
22-osobowe jury przydzieliło odnowionej gamie ciężkiej Scanii 114 punktów, drugie miejsce zajęło Volvo FH16 z 60 punktami, trzecie MAN TGL/TGM z 46 punktami, a  Mitsubishi Fuso Canter dostał 23 punkty.
Przedstawiciele międzynarodowej prasy fachowej wchodzący w skład jury podkreślili w werdykcie, iż najnowszy model Scanii cechuje ciągła ewolucja. A w szczególności zauważono bardziej aerodynamiczny kształt ciągnika, co przekłada się na mniejsze opory i niższe zużycie paliwa, ale i poprawia chłodzenie silnika, co jest ważne dla chłodzenia EGR, a będzie istotne dla nadchodzących norm Euro-6. System zautomatyzowanej zmiany biegów Opticruise, opracowany dla nowej Scanii R, został doceniony za szybszą, delikatniejszą i inteligentniejszą strategię zmian biegów.
Innym docenionym elementem nowego pojazdu był Driver Support System – narzędzie pozwalające na stałe podnoszenie przez kierowcę wydajności pracy.
Także komfort w kabinie i poprawiona ergonomia znalazły uznanie jurorów.
 
„Truck of the Year 2009”
Mercedes-Benz Actros
Przewodniczący jury Andy Salter wręczył statuetkę dwóm najważniejszym osobom odpowiadającym w koncernie Daimler za ciężarówki. Andreas Renschler reprezentował zarząd całego Daimlera, a Hubertus Troska – firmę Mercedes-Benz Trucks.
Actros dostał 75 punktów, Iveco EuroCargo – 68, a trzecim miejscem i 39 punktami podzieliły się Scania XPI oraz Volvo FH.
Wprawdzie wszyscy kandydaci do tytułu to tylko wersje zmodernizowane, ale w ocenie 20-osobowego jury Actros wnosi najwięcej w dziedzinie, która jest podstawą oceny w poprawie efektywności wykonywania transportu.

 

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...