Ciężarówka i Stacja 2017 r.

 

 

Zasady konkursowe pozostają bez zmian. Tak więc ciężarówka zgłaszana przez głosujących musi spełniać kilka warunków. Musi mieć powyżej 6 ton DMC, a także powinna znajdować się w sprzedaży w Polsce w roku 2016.

Co miesiąc ułatwiamy zadanie uczestnikom tego plebiscytu, gdyż na naszych łamach znajdujecie sporo tekstów o nowych ciężarówkach. Publikujemy testy drogowe i z reguły opisują one pojazdy wprowadzone do ruchu w okresie kilku miesięcy przed  testem.

Równocześnie z „Ciężarówką” wybieramy „Najlepszą Stację Paliwową Roku”. W konkursie pod patronatem Polskiej Izby Paliw Płynnych chodzi o wyłonienie takich stacji, które mają najlepsze zaplecze dla zawodowych kierowców.

W oparciu o swoją wiedzę i obserwacje nowych samochodów pojawiających się na naszych drogach możecie teraz zagłosować. Albo tradycyjnie, wysyłając wypełniony kupon zamieszczony poniżej. Członkowie Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera głosują ponadto poprzez SMS-y, wysyłając je na klubowy numer – 513 108 809 – i podając w nich następujące informacje: imię, nazwisko, nr SKPT, model ciężarówki oraz nazwę stacji paliwowej wraz z miejscowością i numerem drogi.
 

Glosować można również wypełniając i wysyłając pocztą do redakcji kupon konkursowy,
który znajduje się w styczniowym wydaniu „PT”.

Na Wasze głosy czekamy do 10 lutego br.

 

Ciężarówka Roku 2016 w Polsce – Renault T!

Zupełnie nowa generacja Renault pokazana została światu w 2013 r., a na rynek wkroczyła praktycznie w roku następnym. Nie tylko nowa kabina z nowym wyposażeniem, ale i silniki spełniające Euro-6 decydują o świeżości tej gamy. Od lat stylistyka pojazdów z Lyonu odróżniała się od konkurentów. Także i teraz kształt kabiny, ale i relatywnie duża powierzchnia płaskiej maski na ścianie czołowej decydują o wyrazistym wyglądzie gamy.

Początkowo ciągniki były oferowane głównie z mniejszym silnikiem 11-litrowym, o mocy 380-460 KM, powstającym zresztą we Francji, ale z czasem doszły motory 13-litrowe o wyższej mocy, do 520 KM. Uzupełnia je zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, ale i system Optifuel pomagający osiągać doskonałe wyniki w zużyciu paliwa.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2016 – Orlen, Osła

Tym razem „Stacją Roku 2016” została placówka Orlenu w miejscowości Osła (przy autostradzie A-4), prowadzona przez firmę Soley-Areca, wyprzedzając stację Shell w m. Jeziorki na DK 22 oraz BP Będzin na S-86.

To doskonale zlokalizowana stacja, bo położona przy ostatnim zjeździe z autostrady przed jej rozwidleniem na Zgorzelec i Berlin. W miejscu tym funkcjonują też inne firmy oferujące różne usługi potrzebne kierowcom zawodowym. Stacja posiada obszerny parking na kilkadziesiąt samochodów ciężarowych i osobowych, a na jej terenie znajdują się: sklep, restauracja, zaplecze sanitarne. Na terenie obiektu działa również myjnia ciężarówek.

Ciężarówka Roku 2015 w Polsce Volvo FH
files/polski-traker/2015/04/pt-2015-04-KOnkurs-01.jpg

Nowe FH ma kabinę większą o 1 m3, z bardziej przestronnym wnętrzem (schowki większe o 300 l), ale nadal aerodynamiczną. Kabina ma bardziej pionowo postawioną szybę przednią, teraz wklejaną do kabiny, ale z mocniej pochyło przebiegającym dachem.

Na bezpieczeństwo aktywne wpływa spora ilość nowych systemów bezpieczeństwa, w tym kontroli zachowania toru jazdy, czy DAS – monitorowania zachowania kierowcy. FH może też mieć opcjonalnie unikalny na rynku układ niezależnego przedniego zawieszenia.

Volvo na raty wprowadzało nowe napędy Euro-6 i teraz oferuje dla FH albo silnik D13K o poj. 12, 8 l i mocy od 420 do 540 KM, albo większy silnik D16K o mocy 550-750 KM. Do tych motorów przygotowano nową generację zautomatyzowanej skrzyni I-Shift z wieloma funkcjami i opcjami. Dla ekonomicznej jazdy Volvo ma np. system I-See, I-Roll, a od niedawna podwójne sprzęgło Dual Clutch.

 

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2015 w Polsce BP Kąty Wrocławskie


files/polski-traker/2015/04/pt-2015-04-Konkurs-02.jpg

Stacją Roku 2015 została placówka BP w Kątach Wrocławskich (przy autostradzie A-4), wyprzedzając stację Shell w Boczowie (A-2) i Orlen/Rolmet w miejscowości Górno (DK 74).

Zwycięska stacja działa wprawdzie zaledwie od niespełna sześciu lat, ale, jak widać, już zyskała Wasze uznanie i sympatię. W nadesłanych kuponach zwracaliście przede wszystkim uwagę, że posiada parking na ok. 60 samochodów ciężarowych i 30 osobowych, a na jej terenie znajdują się: sklep, restauracja, prysznice i toalety. Zwróciliście uwagę również na fakt, że na terenie obiektu działa plenerowa siłownia utworzona w ramach programu Truckers Life, punkt informacyjny DocStop i raz w miesiącu organizowany jest „Stolik inspekcyjny ITD”.


Ciężarówka Roku 2014 w Polsce DAF 105XF

files/pliki/Konkursy/cr2014.jpg

Nowy XF przeszedł bardzo poważne zmiany. Dotyczące i wyglądu i bezpieczeństwa i komfortu. Ale najważniejsze dotyczą ekonomii, gdyż Holendrzy zdecydowali się na istotną zmianę wprowadzając do napędów wtrysk common rail. W szczególności DAF może chwalić się najnowszym silnikiem MX11, który jest technicznie chlubą koncernu z Eindhoven. Nie tylko o 2 l mniejszy od MX13 i blisko 200 kg lżejszy, ale i oszczędniejszy w zużyciu paliwa i zapowiadający bardzo duże okresy międzyobsługowe i przebiegi całkowite. Poza nowym wtryskiem Delphi o ciśnieniu do 2500 barów, silniki mają podwójną pompę w bloku, recyrkulację EGR i turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT. O ile MX13 dostarcza moc 410 do 510 KM o tyle mniejszy motor zapewnia moc od 290 do 440 KM. I aż do 2100 Nm momentu osiąganych od 1000 obr./min.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2014 w Polsce
BP Port Świecko

files/pliki/Konkursy/sr2014.jpg

Tym razem głosowanie miało wyraźnego faworyta. Zwyciężyła stacja BP w Świecku, wyprzedzając Lotos w Trzcianie (E-4) oraz Orlen w Romanowie (DK 1).
Port Świecko to kompleks, który powstał raptem niecałe 3 lata temu, ale szybko zyskał sympatię kierowców i doceniony został przez ekspertów branży paliwowej, którzy przyznali stacji BP Port Świecko tytuł „Stacji Benzynowej Roku 2013”.
Nasi Czytelnicy podzielili tę opinię, a oddając głos na zwycięską placówkę podkreślali m.in., że: tankowanie wiąże się z możliwością skorzystania z bezpłatnego węzła sanitarnego lub otrzymania talonu na obiad, opłacenia myta na niemieckie i polskie drogi, zrobienia zakupów w markecie Carrefour oraz relaksu w „Truck Clubie”. Na terenie stacji dodatkowo znajdują się: myjnia TIR, sklep motoryzacyjny oraz Galeria Prezentu, w której można kupić upominek okolicznościowy. 

Ciężarówka Roku 2013 w Polsce Mercedes-Benz Actros

files/pliki/Konkursy/04-2014.jpg
    
PT 4/2013

Wprowadzenie nowej generacji ciągnika dalekodystansowego było wydarzeniem roku 2011, bo po kilku modernizacjach poprzedniej generacji zdecydowano się w Stuttgarcie na wiele rewolucyjnych zmian. Actros dostał nową kabinę z zupełnie odmienionym wyglądem, o mocno pochylonej szybie przedniej, mocno zmienionym grillu i ścianie przedniej, nowym zderzaku i  reflektorach o nieregularnym kształcie. Aż cztery z siedmiu nowych kabin mają 2500 mm szerokości i płaską podłogę, a w środku sporo nowych rozwiązań, by wymienić np. szersze o kilka centymetrów fotele, nowe leżanki. Wnętrze jest jaśniejsze i przestronniejsze niż dawniej, wyraźniej też podzielono strefy pracy i wypoczynku kierowcy.

Początkowo zaproponowano nowy silnik rzędowy o poj. 12,8 l, który może dostarczać  moc od 420 do 510 KM i współpracuje z ostatnią generacją zautomatyzowanej, bardzo szybkiej skrzyni biegów PowerShift. Z czasem doszły nowe silniki 7,7 l oraz 10,7 l poj.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2013
Statoil – Stok

files/pliki/Konkursy/09-2013.jpg


PT 9/2013

Obiekt w Stoku, w gminie Łagów jest o tyle nietypowy, że jest ciągle „przewymiarowany”. Niezależnie jednak od niedużej liczby klientów stacja robi wrażenie, gdyż została zaplanowana w czasach przedkryzysowych z dużym rozmachem. W centrum jest sama stacja paliwowa Statoil z ośmioma dużymi dystrybutorami dla TIR-ów i dziesięcioma dla samochodów osobowych, typowym sklepikiem stacyjnym nastawionym głównie na kierowców (akcesoria i drobne części potrzebne w drodze), średniej wielkości sklep spożywczy Carrefour Express oraz duża restauracja Picaro. W holu między nimi nowoczesne zaplecze sanitarne z toaletami, prysznicami i pralnią. Zapleczem dla stacji jest myjnia z czterema stanowiskami, warsztat naprawy CB i nawigacji, serwis oponiarski. Obok stoi dwukondygnacyjny motel, który pierwotnie miał dwie gwiazdki, ale właśnie jest przekształcany na trzygwiazdkowy hotel.

Ciężarówka Roku 2012 w Polsce
Mercedes-Benz Actros
files/pliki/Konkursy/04-2012.jpg

PT 4/2012

Wprowadzenie nowej generacji ciągnika dalekodystansowego z Wörth było wydarzeniem, bo po 15 latach produkcji poprzedniej generacji zdecydowano się na wiele rewolucyjnych zmian. Actros dostał nową kabinę (a właściwie 7 kabin, 4 węższe i 3 szersze) z zupełnie odmienionym wyglądzie, zaczynając od mocniej pochylonej szyby przedniej, a kończąc na nowym designie grilla. Cztery kabiny mają płaską podłogę, a w środku sporo nowych, chyba oczekiwanych rozwiązań, by wymienić np. szersze o kilka cm fotele. Nowy silnik, teraz rzędowy o poj. 12,8 litra, może dostarczać moc od 420 do 510 KM i współpracuje z ostatnią generacją zautomatyzowanej skrzyni biegów PowerShift. Niezależnie od ekologicznych zalet Actrosa, jest on bardziej ekonomiczny, bo już pierwsze testy pokazały, że może zaoszczędzić 6-7% paliwa w stosunku do wcześniejszej wersji. Actros jest też doskonale wyposażony w liczne systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa, tak biernego, jak i aktywnego.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2012
Lotos – Rogów Opolski
files/pliki/Konkursy/08-2012.jpg
 
PT 8/2012

Właściciele stacji w Rogowie Opolskim państwo Waldemar i Wanda Ciurko prowadzili w rejonie Krapkowic firmę gastronomiczną, i w roku 1989 postanowili do swej sieci restauracji dodać kolejną, w bardzo dobrej lokalizacji, przy budowanej autostradzie A-4. Na 1,5-hektarowej działce błyskawicznie postawiono restaurację o pow. 500 m2, sklep i stację. Szybko zbudowano myjnię (300 m2) z węzłem sanitarnym (4 prysznice) i oddano 2 stanowiska tankowania TIR oraz AdBlue. Cały czas rozbudowywany jest parking,  który ostatnio mieścił ok. 120 zestawów, ale wkrótce po zakończeniu kolejnego etapu inwestycji, będzie ich ok. 150. Dziś stacja to 3,5 ha terenu. Czyli spore możliwości rozwoju, naturalnego, skoro ruch  i obroty rosną. O hotelu na razie nie myślą, raczej o usługach dla transportu, na pewno szybko stanie zakład wulkanizacyjny, a potem… inne obiekty, które jednak muszą poczekać aż do stacji nr 34 doprowadzony zostanie gaz. Na razie całość opiera się na gazie LPG.

Ciężarówka Roku 2011 w Polsce
Volvo FH
files/pliki/Konkursy/cr2011.jpg


PT 4/2011

Najważniejszy model drogowego Volvo ma już kilkanaście lat i w tym czasie nie dokonano rewolucyjnych zmian w konstrukcji FH. Model został poddany mocnej modernizacji, w ramach której odświeżono wygląd frontowej części, wprowadzając np. dwuczęściowe reflektory, przeprojektowano całe wnętrze, w tym i leżankę, i schowki, i system wentylacji oraz oświetlenia. Właśnie wtedy FH dostało dużą porcję nowych urządzeń i systemów podnoszących bezpieczeństwo, jak np. alert  zapobiegający przysypianiu, alcolock i asystent pasa ruchu. Wtedy też układy napędowe dostały wyższą moc, do 540 KM, oraz podwyższony moment obrotowy, decydujący o niższym zużyciu paliwa. Cały czas dopracowywane są silniki, co znajduje wyraz nie tylko w nowej literce pojawiającej się w opisie technicznym za nazwą D13C, ale przede wszystkim w coraz lepszych właściwościach.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2011
Autoport Citronex – Mostki
files/pliki/Konkursy/sr2011.jpg


PT 8/2011

Stacja Autoport Citronex BP w Mostkach ma trzy lata i jest potężnym obiektem, a położenie przy ruchliwej drodze nr 2 niedaleko granicy. Inaczej niż większość typowych stacji, nawet przelotowych, ta jest wyraźnie zaprojektowana pod kątem ciężarówek. Bardzo widoczny jest ten podział, bo już po zjeździe z drogi kierowca musi wybrać albo zespół dystrybutorów tradycyjnych, osobowych, albo pojechać na wprost do dystrybutorów tir-owskich. O stacji tej mówi się, że jest największa w kraju. Na pewno wielki jest teren działki, na której stoi stacja, 132 tys. m2, ale i wspomniane dystrybutory (Dresser) potwierdzają wymiar obiektu. Tych szybkich jest 18 plus pięć podwójnych dystrybutorów AdBlue AirOne. Pod drugim dachem stoi pięć kolumn z „małymi” pistoletami, których jest 40, i jeszcze LPG. Jednocześnie może tutaj tankować dziesięć tirów dwustronnie oraz 10 samochodów osobowych.

Ciężarówka Roku 2010 w Polsce
Scania R

PT 3/2010

Zakres zmian w nowej Scanii to zarówno zmiany w wyglądzie zewnętrznym i aerodynamice, wizualnie sprowadzające się do poszerzenia na masce pasów doprowadzających powietrze do chłodnicy, oraz nowego zderzaka i osłon bocznych, jak i ważniejsze – w układzie napędowym. Chodzi np. o nowy system zmiany biegów Opticruise, który pozwala na wybór ciągnika z pedałem sprzęgła lub bez niego, ale zawsze z nową strategią zmiany biegów, oraz o nowy system Driver Support, który wyświetlając na tablicy wskaźników informacje z poprzednio przejechanego odcinka, podpowiada kierowcy, jak ma jechać, by zużyć mało paliwa i oszczędzać najważniejsze elementy pojazdu. I sam może nauczyć się jeździć o 10% oszczędniej. Inne zmiany dotyczą wnętrza kabiny, gdzie zamontowano szeroką regulowaną leżankę i inne usprawnienia podnoszące komfort pracy oraz wypoczynku, jak choćby wygodniejsza kierownica czy nowa półka na panelu środkowym.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2010
Port 8 – Osjaków

PT 6/2010

Obiekt jest zlokalizowany przy ruchliwej drodze nr 8, ale ostatnio wygrywały truckporty przy superobciążonych drogach nr 2 i nr 4. Na zakupionym terenie (blisko 4 ha) Agrahurt wybudował najpierw stację, czyli budynek sklepowy z restauracją, a przed nim cztery szwedzkie (rzadko widywany w Polsce typ) kolumny dystrybutorów (każdy na 8 pistoletów). Z tyłu urządzono dwa podwójne stanowiska tankowania ciężarówek i autobusów. Równolegle powstała myjnia samochodów osobowych. Po negocjacjach z kilkoma koncernami ostatecznie podpisano umowę z siecią BP. Wkrótce do stacji dołączył sklep Carrefour oraz budynek (tzw. okrąglak) służący do organizowania spotkań okolicznościowych, a zimą do myjni osobowej doszła duża myjnia TIR. Całość uzupełnia parking na ok. 80 zestawów, ogrodzony i wyposażony w kamery monitoringu. W Porcie 8 jest paliwo, supermarket i część gastronomiczna.

Ciężarówka Roku 2009 – 1993
2009 r. – MB Actros, 2008 r. – MAN TGX/TGS, 2007 r. – DAF 105XF, 2006 r. – DAF 105XF, 2005 r. – Scania R, 2003 r. – MB Actros MP II, 2002 r. – Renault Magnum, 2001 r. – Volvo FH, 2000 r. – MAN TGA, 1999 r. – DAF 85CF, 1998 r. – DAF 95XF, 1997 r. – MB Actros, 1996 r. – MB Actros, 1995 r. – Renault Magnum, 1994 r. – Volvo FH12, 1993 r. – Volvo FH12

Najlepsze Stacje Paliwowe Roku 2009-1993 r.

Nevada – Poźrzadło (2009 r.), BP – Żarska Wieś (2008 r.), Quartet – Pniewy (2007 r.), Gramax – Mława (2006 r.), Nowak&Nowak – Podgaje (2005 r.), Port 2000 – Mostki (2003 r.), LL-OIL – Pyrzyce (2002 r.), Hesso – Witrażowo (2001 r.), CPN – Radymno (2000 r.), Petrotank – Widełka (1999 r.), Grosar – Ładna (1998 r.), Canpol – Człuchów (1997 r.), Realbud – Gorzków (1996 r.), Romex – Osiecza (1995 r.), T.E.D. (obecnie Orlen) – Stobiecko Szlacheckie (1994 r.), Rafineria Gdańska – Cedry Małe (1993 r.).

 

Ciężarówka i Stacja Roku 2013

Oto najważniejsze zasady. Ciężarówka zgłaszana przez głosujących musi spełniać kilka warunków. Musi mieć powyżej 6 ton DMC, a także powinna znajdować się w sprzedaży w Polsce w roku 2012.

Co miesiąc ułatwiamy zadanie uczestnikom tego plebiscytu, gdyż na naszych łamach znajdujecie sporo tekstów o nowych ciężarówkach. Zazwyczaj co miesiąc publikujemy test drogowy i z reguły opisuje on pojazdy wprowadzone do ruchu w okresie kilku miesięcy przed testem.

Przypomnimy dla porządku, że testowaliśmy w roku 2012 m.in.: Scanię G440 Euro-6, Scanię R440 Euro-5, MAN-a TGX 18.480, DAF-a XF105.510 FAN i 460 ATe, Volvo FH16 750, Renault Premium 430, nowego Actrosa 2545 Gigaspace. Na rynku pojawił się w tym okresie nowy MB Antos, Scania Euro-5 SCR i Stralis Euro-6 HiWay. Ale i Kerax XTreme, i Canter TF. Wznowiono również dostawy Avii Euro-5. Pokazano, ale nie dostarczono najnowszego Volvo FH.

Jak zawsze, razem z konkursem na „Ciężarówkę Roku w Polsce” rozpisujemy konkurs na „Najlepszą Stację Paliwową w Polsce” pod patronatem Polskiej Izby Paliw Płynnych. Przez tych kilkanaście lat obraz naszych stacji mocno się zmienił. Mamy jedne z nowocześniejszych i ładniejszych stacji w Europie, bo większość z nich to placówki zupełnie nowe.

Duży monitorowany parking, restauracja, pełen węzeł sanitarny, sklep – to już właściwie standard. Coraz częściej spotykamy też na nich myjnię, serwis, punkty usługowe. Ale każda z nich ma w sobie to „coś”, co ją wyróżnia. Dlatego czekamy na Wasze głosy i opinie.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...