Scania R

Jak już informowaliśmy, Czytelnicy „Polskiego Trakera” pierwsze miejsce w konkursie „Ciężarówka Roku w Polsce 2019” przyznali Scanii za pojazdy nowej generacji z kabiną R. Wprowadzono je na rynek w 2016 r., a duże dostawy nadeszły rok później.

Scania R nowej generacji to jedno z najbardziej popularnych rozwiązań dla transportu dalekobieżnego, wykorzystywanych przez polskie firmy transportowe. Obecnie na polskich drogach porusza się już ponad 10 tys. pojazdów Scania nowej generacji.

Głosujący w konkursie Czytelnicy „Polskiego Trakera” to właściciele firm transportowych, kierowcy, mechanicy oraz entuzjaści transportu i samochodów ciężarowych, a zatem osoby bezpośrednio związane z branżą transportową. To już drugie wyróżnienie przyznane Scanii przez naszych Czytelników za pojazdy nowej generacji. Po raz pierwszy przyznano je w 2017 r., tuż po ich rynkowej premierze. Wcześniej Scania otrzymała wyróżnienie od „Polskiego Trakera” w latach 2005 i 2010.

Pojazdy Scania nowej generacji wyróżniono też wielokrotnie w niezależnych testach porównawczych, organizowanych przez media branżowe w Europie.

Aktualnie Scania oferuje w Polsce wszystkie rodziny pojazdów nowej generacji, od dystrybucyjnej L, przez P, G, najpopularniejszą R oraz najwygodniejszą S.

Ceremonia przyznania pamiątkowej statuetki odbyła się 12 maja br. podczas krajowego finału Konkursu Kierowców Scania 2018-2019 w nowo otwartym serwisie Scanii w Częstochowie. Statuetkę wręczyliśmy dyrektorowi marketingu Scanii Polska Pawłowi Paluchowi, a towarzyszyli nam w tym Czytelnicy biorący udział w konkursie i wylosowani oraz zaproszeni na uroczystość Henryk Szalkiewicz i Tomasz Pruchnik.

◊◊◊

Port Radomsko nagrodzony

Najważniejszym powodem naszego spotkania w Radomsku była uroczystość wręczenia tytułu „Najlepsza Stacja Paliwowa Roku – Miejsce Przyjazne Kierowcom 2019” Portowi Radomsko.
Właśnie to miejsce Czytelnicy „Polskiego Trakera”, „PT Busa”, kierowcy i internauci zdecydowaną większością głosów wybrali w corocznym plebiscycie naszej redakcji. Port zawsze plasował się w czołówce, ale brak stacji paliw oddalał jego miejsce od podium aż do czasu, kiedy wybudowano tutaj franczyzową stację paliw Moya. Właściciele obiektu znają specyfikę pracy i potrzeb kierowców, szczególnie ciężarówek. Na tym ogromnym terenie od samego początku działalności Portu znajduje się ponad 400 miejsc parkingowych dla zestawów, świetnie zaopatrzony market, gdzie sympatyczna obsługa dba o to, by niczego kierowcom nie zabrakło, bar, w którym dziennie wydaje się kilka tysięcy smacznych posiłków, zaplecze sanitarne z prysznicami i pralnia, dwie myjnie 2-stanowiskowe dla ciężarówek i od niedawna myjnia dla samochodów osobowych, punkt naprawy i wymiany ogumienia, serwis techniczny, w tym CB-Radia. Dla potrzebujących większego komfortu obok działa Hotel Porto, gdzie nie tylko można dobrze się wyspać, ale również skorzystać z wykwintnej kuchni. Na kierowców chętnych do czynnego wypoczynku i poprawy kondycji podczas przerwy w trasie czeka również plenerowa siłownia.

Życzymy właścicielom Portu dalszego rozwoju, planów oraz ciągłego utrzymania tak dobrego standardu w potrzebach kierowców, jak również ich dobrej opinii.

◊◊◊

Najlepsza stacja paliwowa roku 2019

Najlepsza stacja paliwowa roku – Miejsce przyjazne kierowcom
Port Radomsko powstał w 2008 roku w zupełnie odmiennej od typowych truckstopów filozofii. Czterech kolegów założyło Port jako miejsce wypoczynku kierowców zawodowych w centralnej Polsce (oferując także miejsca hotelowe)
i miejsce, gdzie można zjeść oraz zaspokoić podstawowe potrzeby w trasie, jak choćby umyć samochód. Stacja paliwowa doszła zaś na samym końcu.
Port miał 6 ha powierzchni, ale cały czas jest rozbudowywany.
Faktycznym magnesem na takim truckstopie jest gastronomia. Ma być smacznie i świeżo, a porcje trakerskie, czyli solidne.

◊◊◊

Scania wygrała

W corocznym, już 26. konkursie na „Ciężarówkę Roku w Polsce”, jedynym tego typu w naszym kraju, wygrała Scania.
To oczywisty efekt wprowadzenia na rynek najnowszej, teraz już pełnej gamy pojazdów, ale i dynamicznej polityki rynkowej polskiego przedstawicielstwa szwedzkiej marki, gdyż ciągniki i podwozia Scanii po raz kolejny znalazły się w czołówce w nowych rejestracjach na naszym rynku. W ub. roku Scania sprzedała w Polsce rekordową ilość niemal 5000 pojazdów!
Scania sprawnie przeszła od poprzedniej, także popularnej wśród przewoźników gamy do nowej i pnie się w górę.
Paleta nowych pojazdów zaczęła się dwa lata temu od dalekodystansowych modeli R i S, ale potem poszły inne segmenty, niedawno uzupełnione o wersje do dystrybucji miejskiej. Nowe lub zmodernizowane silniki oraz aerodynamika i oprogramowanie wspomagające kierowców umożliwiły obniżenie spalania paliwa, a w efekcie i kosztów TCO.
Spośród ponad 600 oddanych głosów Scania zgarnęła blisko 250, zaś DAF i Volvo po ok. 150.
Głosującymi byli Czytelnicy największego pisma branży truck and transport w Polsce, czyli „Polskiego Trakera”. Są to kierowcy, mechanicy i pracownicy transportu, np. spedytorzy, ale i osoby luźno związane z branżą, lecz interesujące się techniką pojazdów ciężarowych.
Gratulacje dla Scanii!

◊◊◊

Mistrzostwa Polski Kierowców Busów

Stało się już tradycją organizowanie przez naszą redakcję i Stowarzyszenie Klub Polskiego Trakera konkursów w jeździe na precyzję podczas poznańskiego Motor Show. Tym razem do zawodów zaprosiliśmy również kierowców z kat. B, którzy na co dzień jeżdżą tzw. busami.

Do konkursu zgłosiło się 28 chętnych, ale do Poznania, niestety, głównie z powodów zawodowych, część nie dojechała. Startującą „16” w większości stanowili kierowcy z pełnym prawem jazdy, a wśród nich ci, którym już zdarzyło się reprezentować Polskę w międzynarodowych zawodach kierowców autobusów i ciężarówek.

W pierwszej części konkursu startujący musieli na czas rozwiązać test teoretyczny ze znajomości przepisów o ruchu drogowym przygotowany i przeprowadzony przez przedstawicieli Stowarzyszenia Emerytowanych Policjantów Ruchu Drogowego (SEPERD), a w drugiej, również na czas, pokonać specjalny tor w jeździe na precyzję samochodem dostawczym Opel Movano z zabudową na tzw. międzynarodówkę, czyli z plandeką oraz sypialnią nad kabiną kierowcy, potocznie zwaną „kurnikiem”.

Najmniej punktów karnych za jego pokonanie otrzymał jak się później okazało najlepszy kierowca Mistrzostw Polski Kierowców Busów Wojciech Klarzyński oraz drugi z najmłodszych zawodników startujący tego dnia w Poznaniu Mikołaj Słomkowski, który jako jedyny konkurencję z tzw. kręglami pokonał bezbłędnie, strącając wszystkie zielone, a równocześnie pozostawiając wszystkie czerwone.

Najlepszy okazał się Wojciech Klarzyński z Poznania.

Drugie miejsce zajął Grzegorz Hajdrych (Śrem), na co dzień kierowca zestawu z naczepą, właściciel wielu pucharów w konkursach dla kierowców, a przede wszystkim kilkakrotny reprezentant Polski w MŚKZ UICR.

Na trzecim miejscu znalazł się Szymon Kornacki, kierowca bydgoskiego MZK. Pamiątkowy dyplom SEPERD za najlepiej i najszybciej rozwiązany test BRD otrzymał Dariusz Skarbiński.

◊◊◊

Konkursy rozstrzygnięte

Kto? Volvo, DAF i Nevada!

Gdy przeglądaliśmy egzemplarze archiwalne naszego magazynu z minionych 25 lat, kilka rzeczy nas uderzyło. Na przykład to, że pewne modele samochodów ciężarowych przewijają się częściej od innych.
I na pewno nie był to efekt jakiejś naszej manipulacji, po prostu o tych szczególnych modelach mówiło się w polskim transporcie więcej. I faktycznie, gdy rozpisaliśmy konkurs na „Ciężarówkę Ćwierćwiecza”, niezależnie od konkursu na „Ciężarówkę Roku 2018”, okazało się, że kilka marek zdecydowanie wybijało się na kuponach konkursowych i na głosach oddawanych elektronicznie.
Nie byliśmy zatem zdziwieni, że ostatecznie ten bardzo zaszczytny tytuł wygrał model Volvo FH, który zresztą pojawił się na rynku dokładnie wtedy, gdy powstała nasza redakcja.
W ciągu ćwierć wieku model przeszedł i wizualną i techniczną metamorfozę, ale jak każdy kierowca wie, pewne stałe punkty marki szwedzkiej były i są aktualne przez cały czas. Nie wiemy dokładnie, ile ciężarówek Volvo jeździ w Polsce, choć nie jest tajemnicą, że kilka największych flot naszego transportu dalekodystansowego jest opartych właśnie o modele FH. O samych pojazdach i zmianach, jakim podlegały możecie przeczytać w prezentacji otwierającej to wydanie „Polskiego Trakera”.
Z Volvem FH konkurowały mocno inne modele: DAF XF, Scania i Magnum.
W corocznym konkursie na „Ciężarówkę Roku w Polsce” wygrał natomiast DAF. To skutek m.in. bardzo dynamicznej polityki rynkowej polskiego przedstawicielstwa holenderskiej marki, gdyż ciągniki DAF XF po raz kolejny zajęły pierwsze miejsce
w nowych rejestracjach na naszym rynku. A DAF sprzedał rekordową ilość ponad 5000 pojazdów!
Nie jest tajemnicą, że zawsze samochody liczniej spotykane na drogach mają pewien handicap wśród głosujących… A DAF od kilku lat sprzedaje najwięcej ciężarówek i pnie się w górę.
Polityka stałego ulepszania już wcześniej docenianych pojazdów przynosi takie efekty, a wprowadzenie aktualnej gamy XF Pure Excellence spowodowało jeszcze większe zainteresowanie modelem. Może chodzi po prostu o zapowiedzianą, a potwierdzoną przez holenderskie firmy transportowe oszczędnością 7% paliwa?
Spośród 650 oddanych głosów DAF zgarnął niemal 250, zaś Scania i Volvo po blisko 150.

Stacja Ćwierćwiecza!
Gdy w roku 1993 rozpisaliśmy pierwszy konkurs na „Najlepszą Stację” i miejsce wypoczynku, podaliśmy kryteria, które powinny być uwzględnione przy jej wyborze. One się w tym ćwierćwieczu zmieniały, bo niemal wszystko wokół się zmieniało. Jedną zaś z pierwszych wielkich stacji, a nawet kompleksów usługowych wieku XXI był Nevada Center w Poźrzadle. Wygrała w konkursie w roku 2009, bo miała jeden z największych parkingów dla TIR-ów w kraju, mieści się na nim 500-600 zestawów. Po drugie – na ok. 15 hektarach właściciel postawił niemal wszystko, co potrzebne
i turystom, i kierowcom zawodowym. Poza stacją i parkingiem były wówczas: hotel 3-gwiazdkowy na 222 miejsca, restauracja, pizzeria, bar, myjnie TIR-owskie, sklepy, kantor, no i wreszcie… ona. To znaczy piramida otwarta uroczyście
w dniu, gdy przywieźliśmy naszą nagrodę, czyli pistolet nalewowy.
Na kilkunastu hektarach zabudowanych tysiącami metrów kwadratowych budynków pracuje ponad 300 osób, jest to więc prawdziwy kombinat.
A teraz Waszymi głosami Nevada sięgnęła po tytuł „Stacji Ćwierćwiecza”! Prawdopodobnie nie tylko wielkość obiektu i obroty zdecydowały o sukcesie, pewnie i jej odmienności, choćby
i ta piramida.

Ciężarówka i Stacja Ćwierćwiecza

 

Po raz 25. ogłosiliśmy rozpoczęcie naszego konkursu na „Ciężarówkę  Roku i Ćwierćwiecza w Polsce” i jednocześnie „Stację Ćwierćwiecza”.

Rok 2017 nie obfitował w nowości samochodów ciężarowych, pojawiły się jednak    nowe, ciekawe wersje lub modyfikacje starszych produktów. Kilku producentów wprowadziło najnowsze wersje o wyższej ekonomii eksploatacji. Jednak uważni obserwatorzy rynku ciężarowego, a takich wśród Czytelników „Polskiego Trakera”  nie brakuje, nie powinni mieć trudności z wyborem.

Przypomnijmy, że testowaliśmy w roku 2017 m.in.: DAF-a CF, nowe Scanie w różnych wersjach silnikowych, Iveco Stralisa w specyfikacji TCO Champion,  Actrosa Homeline, MAN-a TGX w najnowszym wydaniu Euro-6c, Volvo DC, Iveco EuroCargo, Renault T High Optivision i nową wywrotkę Iveco X-Way.

Co do ekskluzywnego konkursu na „Ciężarówkę Ćwierćwiecza”, to zasada jest jedna: wybieracie tę markę, ten model, który Waszym zdaniem zasługuje na taki tytuł. Musi to być któryś z laureatów z poprzednich lat (www.polskitraker.pl/konkursy).

Uwaga!

Ponieważ w styczniu zaproponowaliśmy zmianę formuły wybierania stacji z wstępną preselekcją kandydatów, ale nie udało się wyłonić krótkiej listy z powodu rozrzutu głosów, zdecydowaliśmy o większej zmianie. I wybierzemy wspólnie „Najlepszą Stację Paliwową 25-lecia”! Lista placówek, które do tej pory triumfowały i spośród których możecie wybierać na www.polskitraker.pl/konkursy

Głosowanie zakończone, dziękujemy za udział!

 

Ciężarówka Roku 2017 w Polsce – Scania Next

Zupełnie nowa generacja Scanii pokazana została światu w sierpniu ub. roku, a na rynek praktycznie wkroczyła jesienią. To właściwie pierwsza nowa Scania od 20 lat, wydano na nią 2 mld euro.

Nowa Scania ma od nowa zaprojektowaną większą kabinę, nawiązującą wyglądem do wcześniejszych kabin, ale starannie dopracowaną pod kątem aerodynamiki. Właściwie to są dwie kabiny: zwykła R oraz wysoka S z płaską podłogą.

Dzięki zmianom w usytuowaniu przedniej osi i ulokowaniu fotela kierowcy zmieniła się i charakterystyka prowadzenia samochodu, i komfort oraz widoczność zza kierownicy.

Sam producent przyznaje, że na nowy pojazd składa się suma setek drobnych, ale ulepszonych rozwiązań. Ostatecznie mają one dać o 5% poprawioną ekonomię eksploatacji.   

 

 

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2017 – Polmax Boczów

W równolegle prowadzonym konkursie pod patronatem Polskiej Izby Paliw Płynnych bezkonkurencyjna okazała się stacja firmy Polmax w miejscowości Boczów (DK 92), wyprzedzając stację Shell (Jeziorki – DK 22) i Orlen-Rolmet (Górno – DK 74).

Nasi Czytelnicy oddając głos na zwycięską placówkę, podkreślali m.in. fakt, że jest to obiekt monitorowany, na którym można płacić kartami wszystkich operatorów. Dodatkowo na terenie jest: motel, restauracja, sklep, kawiarenka, kantor, serwis CB i nawigacji oraz skup palet. No i, oczywiście, Wi-Fi. Słowem, jest to stacja w pełni przygotowana do obsługi pojazdów ciężarowych i kierowców zawodowych.

 

Ciężarówka Roku 2016 w Polsce – Renault T!

Zupełnie nowa generacja Renault pokazana została światu w 2013 r., a na rynek wkroczyła praktycznie w roku następnym. Nie tylko nowa kabina z nowym wyposażeniem, ale i silniki spełniające Euro-6 decydują o świeżości tej gamy. Od lat stylistyka pojazdów z Lyonu odróżniała się od konkurentów. Także i teraz kształt kabiny, ale i relatywnie duża powierzchnia płaskiej maski na ścianie czołowej decydują o wyrazistym wyglądzie gamy.

Początkowo ciągniki były oferowane głównie z mniejszym silnikiem 11-litrowym, o mocy 380-460 KM, powstającym zresztą we Francji, ale z czasem doszły motory 13-litrowe o wyższej mocy, do 520 KM. Uzupełnia je zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver, ale i system Optifuel pomagający osiągać doskonałe wyniki w zużyciu paliwa.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2016 – Orlen, Osła

Tym razem „Stacją Roku 2016” została placówka Orlenu w miejscowości Osła (przy autostradzie A-4), prowadzona przez firmę Soley-Areca, wyprzedzając stację Shell w m. Jeziorki na DK 22 oraz BP Będzin na S-86.

To doskonale zlokalizowana stacja, bo położona przy ostatnim zjeździe z autostrady przed jej rozwidleniem na Zgorzelec i Berlin. W miejscu tym funkcjonują też inne firmy oferujące różne usługi potrzebne kierowcom zawodowym. Stacja posiada obszerny parking na kilkadziesiąt samochodów ciężarowych i osobowych, a na jej terenie znajdują się: sklep, restauracja, zaplecze sanitarne. Na terenie obiektu działa również myjnia ciężarówek.

Ciężarówka Roku 2015 w Polsce Volvo FH
files/polski-traker/2015/04/pt-2015-04-KOnkurs-01.jpg

Nowe FH ma kabinę większą o 1 m3, z bardziej przestronnym wnętrzem (schowki większe o 300 l), ale nadal aerodynamiczną. Kabina ma bardziej pionowo postawioną szybę przednią, teraz wklejaną do kabiny, ale z mocniej pochyło przebiegającym dachem.

Na bezpieczeństwo aktywne wpływa spora ilość nowych systemów bezpieczeństwa, w tym kontroli zachowania toru jazdy, czy DAS – monitorowania zachowania kierowcy. FH może też mieć opcjonalnie unikalny na rynku układ niezależnego przedniego zawieszenia.

Volvo na raty wprowadzało nowe napędy Euro-6 i teraz oferuje dla FH albo silnik D13K o poj. 12, 8 l i mocy od 420 do 540 KM, albo większy silnik D16K o mocy 550-750 KM. Do tych motorów przygotowano nową generację zautomatyzowanej skrzyni I-Shift z wieloma funkcjami i opcjami. Dla ekonomicznej jazdy Volvo ma np. system I-See, I-Roll, a od niedawna podwójne sprzęgło Dual Clutch.

 

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2015 w Polsce BP Kąty Wrocławskie


files/polski-traker/2015/04/pt-2015-04-Konkurs-02.jpg

Stacją Roku 2015 została placówka BP w Kątach Wrocławskich (przy autostradzie A-4), wyprzedzając stację Shell w Boczowie (A-2) i Orlen/Rolmet w miejscowości Górno (DK 74).

Zwycięska stacja działa wprawdzie zaledwie od niespełna sześciu lat, ale, jak widać, już zyskała Wasze uznanie i sympatię. W nadesłanych kuponach zwracaliście przede wszystkim uwagę, że posiada parking na ok. 60 samochodów ciężarowych i 30 osobowych, a na jej terenie znajdują się: sklep, restauracja, prysznice i toalety. Zwróciliście uwagę również na fakt, że na terenie obiektu działa plenerowa siłownia utworzona w ramach programu Truckers Life, punkt informacyjny DocStop i raz w miesiącu organizowany jest „Stolik inspekcyjny ITD”.


Ciężarówka Roku 2014 w Polsce DAF 105XF

files/pliki/Konkursy/cr2014.jpg

Nowy XF przeszedł bardzo poważne zmiany. Dotyczące i wyglądu i bezpieczeństwa i komfortu. Ale najważniejsze dotyczą ekonomii, gdyż Holendrzy zdecydowali się na istotną zmianę wprowadzając do napędów wtrysk common rail. W szczególności DAF może chwalić się najnowszym silnikiem MX11, który jest technicznie chlubą koncernu z Eindhoven. Nie tylko o 2 l mniejszy od MX13 i blisko 200 kg lżejszy, ale i oszczędniejszy w zużyciu paliwa i zapowiadający bardzo duże okresy międzyobsługowe i przebiegi całkowite. Poza nowym wtryskiem Delphi o ciśnieniu do 2500 barów, silniki mają podwójną pompę w bloku, recyrkulację EGR i turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT. O ile MX13 dostarcza moc 410 do 510 KM o tyle mniejszy motor zapewnia moc od 290 do 440 KM. I aż do 2100 Nm momentu osiąganych od 1000 obr./min.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2014 w Polsce
BP Port Świecko

files/pliki/Konkursy/sr2014.jpg

Tym razem głosowanie miało wyraźnego faworyta. Zwyciężyła stacja BP w Świecku, wyprzedzając Lotos w Trzcianie (E-4) oraz Orlen w Romanowie (DK 1).
Port Świecko to kompleks, który powstał raptem niecałe 3 lata temu, ale szybko zyskał sympatię kierowców i doceniony został przez ekspertów branży paliwowej, którzy przyznali stacji BP Port Świecko tytuł „Stacji Benzynowej Roku 2013”.
Nasi Czytelnicy podzielili tę opinię, a oddając głos na zwycięską placówkę podkreślali m.in., że: tankowanie wiąże się z możliwością skorzystania z bezpłatnego węzła sanitarnego lub otrzymania talonu na obiad, opłacenia myta na niemieckie i polskie drogi, zrobienia zakupów w markecie Carrefour oraz relaksu w „Truck Clubie”. Na terenie stacji dodatkowo znajdują się: myjnia TIR, sklep motoryzacyjny oraz Galeria Prezentu, w której można kupić upominek okolicznościowy. 

Ciężarówka Roku 2013 w Polsce Mercedes-Benz Actros

files/pliki/Konkursy/04-2014.jpg
    
PT 4/2013

Wprowadzenie nowej generacji ciągnika dalekodystansowego było wydarzeniem roku 2011, bo po kilku modernizacjach poprzedniej generacji zdecydowano się w Stuttgarcie na wiele rewolucyjnych zmian. Actros dostał nową kabinę z zupełnie odmienionym wyglądem, o mocno pochylonej szybie przedniej, mocno zmienionym grillu i ścianie przedniej, nowym zderzaku i  reflektorach o nieregularnym kształcie. Aż cztery z siedmiu nowych kabin mają 2500 mm szerokości i płaską podłogę, a w środku sporo nowych rozwiązań, by wymienić np. szersze o kilka centymetrów fotele, nowe leżanki. Wnętrze jest jaśniejsze i przestronniejsze niż dawniej, wyraźniej też podzielono strefy pracy i wypoczynku kierowcy.

Początkowo zaproponowano nowy silnik rzędowy o poj. 12,8 l, który może dostarczać  moc od 420 do 510 KM i współpracuje z ostatnią generacją zautomatyzowanej, bardzo szybkiej skrzyni biegów PowerShift. Z czasem doszły nowe silniki 7,7 l oraz 10,7 l poj.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2013
Statoil – Stok

files/pliki/Konkursy/09-2013.jpg


PT 9/2013

Obiekt w Stoku, w gminie Łagów jest o tyle nietypowy, że jest ciągle „przewymiarowany”. Niezależnie jednak od niedużej liczby klientów stacja robi wrażenie, gdyż została zaplanowana w czasach przedkryzysowych z dużym rozmachem. W centrum jest sama stacja paliwowa Statoil z ośmioma dużymi dystrybutorami dla TIR-ów i dziesięcioma dla samochodów osobowych, typowym sklepikiem stacyjnym nastawionym głównie na kierowców (akcesoria i drobne części potrzebne w drodze), średniej wielkości sklep spożywczy Carrefour Express oraz duża restauracja Picaro. W holu między nimi nowoczesne zaplecze sanitarne z toaletami, prysznicami i pralnią. Zapleczem dla stacji jest myjnia z czterema stanowiskami, warsztat naprawy CB i nawigacji, serwis oponiarski. Obok stoi dwukondygnacyjny motel, który pierwotnie miał dwie gwiazdki, ale właśnie jest przekształcany na trzygwiazdkowy hotel.

Ciężarówka Roku 2012 w Polsce
Mercedes-Benz Actros
files/pliki/Konkursy/04-2012.jpg

PT 4/2012

Wprowadzenie nowej generacji ciągnika dalekodystansowego z Wörth było wydarzeniem, bo po 15 latach produkcji poprzedniej generacji zdecydowano się na wiele rewolucyjnych zmian. Actros dostał nową kabinę (a właściwie 7 kabin, 4 węższe i 3 szersze) z zupełnie odmienionym wyglądzie, zaczynając od mocniej pochylonej szyby przedniej, a kończąc na nowym designie grilla. Cztery kabiny mają płaską podłogę, a w środku sporo nowych, chyba oczekiwanych rozwiązań, by wymienić np. szersze o kilka cm fotele. Nowy silnik, teraz rzędowy o poj. 12,8 litra, może dostarczać moc od 420 do 510 KM i współpracuje z ostatnią generacją zautomatyzowanej skrzyni biegów PowerShift. Niezależnie od ekologicznych zalet Actrosa, jest on bardziej ekonomiczny, bo już pierwsze testy pokazały, że może zaoszczędzić 6-7% paliwa w stosunku do wcześniejszej wersji. Actros jest też doskonale wyposażony w liczne systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa, tak biernego, jak i aktywnego.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2012
Lotos – Rogów Opolski
files/pliki/Konkursy/08-2012.jpg
 
PT 8/2012

Właściciele stacji w Rogowie Opolskim państwo Waldemar i Wanda Ciurko prowadzili w rejonie Krapkowic firmę gastronomiczną, i w roku 1989 postanowili do swej sieci restauracji dodać kolejną, w bardzo dobrej lokalizacji, przy budowanej autostradzie A-4. Na 1,5-hektarowej działce błyskawicznie postawiono restaurację o pow. 500 m2, sklep i stację. Szybko zbudowano myjnię (300 m2) z węzłem sanitarnym (4 prysznice) i oddano 2 stanowiska tankowania TIR oraz AdBlue. Cały czas rozbudowywany jest parking,  który ostatnio mieścił ok. 120 zestawów, ale wkrótce po zakończeniu kolejnego etapu inwestycji, będzie ich ok. 150. Dziś stacja to 3,5 ha terenu. Czyli spore możliwości rozwoju, naturalnego, skoro ruch  i obroty rosną. O hotelu na razie nie myślą, raczej o usługach dla transportu, na pewno szybko stanie zakład wulkanizacyjny, a potem… inne obiekty, które jednak muszą poczekać aż do stacji nr 34 doprowadzony zostanie gaz. Na razie całość opiera się na gazie LPG.

Ciężarówka Roku 2011 w Polsce
Volvo FH
files/pliki/Konkursy/cr2011.jpg


PT 4/2011

Najważniejszy model drogowego Volvo ma już kilkanaście lat i w tym czasie nie dokonano rewolucyjnych zmian w konstrukcji FH. Model został poddany mocnej modernizacji, w ramach której odświeżono wygląd frontowej części, wprowadzając np. dwuczęściowe reflektory, przeprojektowano całe wnętrze, w tym i leżankę, i schowki, i system wentylacji oraz oświetlenia. Właśnie wtedy FH dostało dużą porcję nowych urządzeń i systemów podnoszących bezpieczeństwo, jak np. alert  zapobiegający przysypianiu, alcolock i asystent pasa ruchu. Wtedy też układy napędowe dostały wyższą moc, do 540 KM, oraz podwyższony moment obrotowy, decydujący o niższym zużyciu paliwa. Cały czas dopracowywane są silniki, co znajduje wyraz nie tylko w nowej literce pojawiającej się w opisie technicznym za nazwą D13C, ale przede wszystkim w coraz lepszych właściwościach.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2011
Autoport Citronex – Mostki
files/pliki/Konkursy/sr2011.jpg


PT 8/2011

Stacja Autoport Citronex BP w Mostkach ma trzy lata i jest potężnym obiektem, a położenie przy ruchliwej drodze nr 2 niedaleko granicy. Inaczej niż większość typowych stacji, nawet przelotowych, ta jest wyraźnie zaprojektowana pod kątem ciężarówek. Bardzo widoczny jest ten podział, bo już po zjeździe z drogi kierowca musi wybrać albo zespół dystrybutorów tradycyjnych, osobowych, albo pojechać na wprost do dystrybutorów tir-owskich. O stacji tej mówi się, że jest największa w kraju. Na pewno wielki jest teren działki, na której stoi stacja, 132 tys. m2, ale i wspomniane dystrybutory (Dresser) potwierdzają wymiar obiektu. Tych szybkich jest 18 plus pięć podwójnych dystrybutorów AdBlue AirOne. Pod drugim dachem stoi pięć kolumn z „małymi” pistoletami, których jest 40, i jeszcze LPG. Jednocześnie może tutaj tankować dziesięć tirów dwustronnie oraz 10 samochodów osobowych.

Ciężarówka Roku 2010 w Polsce
Scania R

PT 3/2010

Zakres zmian w nowej Scanii to zarówno zmiany w wyglądzie zewnętrznym i aerodynamice, wizualnie sprowadzające się do poszerzenia na masce pasów doprowadzających powietrze do chłodnicy, oraz nowego zderzaka i osłon bocznych, jak i ważniejsze – w układzie napędowym. Chodzi np. o nowy system zmiany biegów Opticruise, który pozwala na wybór ciągnika z pedałem sprzęgła lub bez niego, ale zawsze z nową strategią zmiany biegów, oraz o nowy system Driver Support, który wyświetlając na tablicy wskaźników informacje z poprzednio przejechanego odcinka, podpowiada kierowcy, jak ma jechać, by zużyć mało paliwa i oszczędzać najważniejsze elementy pojazdu. I sam może nauczyć się jeździć o 10% oszczędniej. Inne zmiany dotyczą wnętrza kabiny, gdzie zamontowano szeroką regulowaną leżankę i inne usprawnienia podnoszące komfort pracy oraz wypoczynku, jak choćby wygodniejsza kierownica czy nowa półka na panelu środkowym.

Najlepsza Stacja Paliwowa Roku 2010
Port 8 – Osjaków

PT 6/2010

Obiekt jest zlokalizowany przy ruchliwej drodze nr 8, ale ostatnio wygrywały truckporty przy superobciążonych drogach nr 2 i nr 4. Na zakupionym terenie (blisko 4 ha) Agrahurt wybudował najpierw stację, czyli budynek sklepowy z restauracją, a przed nim cztery szwedzkie (rzadko widywany w Polsce typ) kolumny dystrybutorów (każdy na 8 pistoletów). Z tyłu urządzono dwa podwójne stanowiska tankowania ciężarówek i autobusów. Równolegle powstała myjnia samochodów osobowych. Po negocjacjach z kilkoma koncernami ostatecznie podpisano umowę z siecią BP. Wkrótce do stacji dołączył sklep Carrefour oraz budynek (tzw. okrąglak) służący do organizowania spotkań okolicznościowych, a zimą do myjni osobowej doszła duża myjnia TIR. Całość uzupełnia parking na ok. 80 zestawów, ogrodzony i wyposażony w kamery monitoringu. W Porcie 8 jest paliwo, supermarket i część gastronomiczna.

Ciężarówka Roku 2009 – 1993
2009 r. – MB Actros, 2008 r. – MAN TGX/TGS, 2007 r. – DAF 105XF, 2006 r. – DAF 105XF, 2005 r. – Scania R, 2003 r. – MB Actros MP II, 2002 r. – Renault Magnum, 2001 r. – Volvo FH, 2000 r. – MAN TGA, 1999 r. – DAF 85CF, 1998 r. – DAF 95XF, 1997 r. – MB Actros, 1996 r. – MB Actros, 1995 r. – Renault Magnum, 1994 r. – Volvo FH12, 1993 r. – Volvo FH12

Najlepsze Stacje Paliwowe Roku 2009-1993 r.

Nevada – Poźrzadło (2009 r.), BP – Żarska Wieś (2008 r.), Quartet – Pniewy (2007 r.), Gramax – Mława (2006 r.), Nowak&Nowak – Podgaje (2005 r.), Port 2000 – Mostki (2003 r.), LL-OIL – Pyrzyce (2002 r.), Hesso – Witrażowo (2001 r.), CPN – Radymno (2000 r.), Petrotank – Widełka (1999 r.), Grosar – Ładna (1998 r.), Canpol – Człuchów (1997 r.), Realbud – Gorzków (1996 r.), Romex – Osiecza (1995 r.), T.E.D. (obecnie Orlen) – Stobiecko Szlacheckie (1994 r.), Rafineria Gdańska – Cedry Małe (1993 r.).

 

Ciężarówka i Stacja Roku 2013

Oto najważniejsze zasady. Ciężarówka zgłaszana przez głosujących musi spełniać kilka warunków. Musi mieć powyżej 6 ton DMC, a także powinna znajdować się w sprzedaży w Polsce w roku 2012.

Co miesiąc ułatwiamy zadanie uczestnikom tego plebiscytu, gdyż na naszych łamach znajdujecie sporo tekstów o nowych ciężarówkach. Zazwyczaj co miesiąc publikujemy test drogowy i z reguły opisuje on pojazdy wprowadzone do ruchu w okresie kilku miesięcy przed testem.

Przypomnimy dla porządku, że testowaliśmy w roku 2012 m.in.: Scanię G440 Euro-6, Scanię R440 Euro-5, MAN-a TGX 18.480, DAF-a XF105.510 FAN i 460 ATe, Volvo FH16 750, Renault Premium 430, nowego Actrosa 2545 Gigaspace. Na rynku pojawił się w tym okresie nowy MB Antos, Scania Euro-5 SCR i Stralis Euro-6 HiWay. Ale i Kerax XTreme, i Canter TF. Wznowiono również dostawy Avii Euro-5. Pokazano, ale nie dostarczono najnowszego Volvo FH.

Jak zawsze, razem z konkursem na „Ciężarówkę Roku w Polsce” rozpisujemy konkurs na „Najlepszą Stację Paliwową w Polsce” pod patronatem Polskiej Izby Paliw Płynnych. Przez tych kilkanaście lat obraz naszych stacji mocno się zmienił. Mamy jedne z nowocześniejszych i ładniejszych stacji w Europie, bo większość z nich to placówki zupełnie nowe.

Duży monitorowany parking, restauracja, pełen węzeł sanitarny, sklep – to już właściwie standard. Coraz częściej spotykamy też na nich myjnię, serwis, punkty usługowe. Ale każda z nich ma w sobie to „coś”, co ją wyróżnia. Dlatego czekamy na Wasze głosy i opinie.

Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...