Spis treści nr 2/2014

Już po raz 21. ogłosiliśmy w styczniu rozpoczęcie naszego dorocznego konkursu na ciężarówkę roku w Polsce. 

Od redakcji

5
 

Niektórzy pomyślą, że i my wpisujemy się w tzw. szum medialny, który po tragicznych wypadkach styczniowych zmusił nas do zastanowienia się nad tymi wypadkami drogowymi, które absolutnie nie powinny się wydarzyć. Więc, oczywiście, chodzi o alkohol. Zamiast nachalnie forować swój własny punkt widzenia, rozmawiamy ze specjalistą zajmującym się tematem i mającym wiedzę o przepisach,  które wiążą się z bezpieczeństwem.

A podsumowując ogólnokrajową dyskusję o jeździe „pod wpływem”, trzeba po prostu robić przynajmniej część z tych rzeczy, które od kilku tygodni są zgłaszane na różnych szczeblach. Część, ale jednak robić, a nie czekać…

Na rynku ciężarowym zawiało lekkim optymizmem, bo polscy przewoźnicy kupili o kilkanaście procent więcej nowych ciężarówek, niż spodziewano się nawet ostatniego lata. Czy to coś znaczy? Głównie to, że chcieli uciec przed nadciągającymi wyższymi cenami za Euro-6. Ale i to, że po kilku słabszych latach w końcu musieli wymienić „podjeżdżone” ciągniki. Mechanizm koniecznej odnowy flot został potwierdzony.

Zaś perspektywy ogólne wykonywania transportu są znośne, bo, jak wynika z naszego tekstu o zezwoleniach, nie powinno ich brakować, a jeśli nie nastąpi kolejna faza utrudnień związanych z ubezpieczeniami rosyjskimi, kierunek wschodni powinien być bezpieczny.

Zatem, będzie i czym i będzie jak jeździć. Tylko czy będzie co wozić? Prognozy naszego PKB są dobre, choć nie wiadomo, czy nie dlatego, że mamy rok wyborczy… Bardziej należy się jednak obawiać, czy Unia będzie z nami handlowała tak mocno, jak byśmy sobie życzyli. Tego nie wiemy.

Zachęcając do przeczytania naszego testu drogowego nowego Volvo FH, ale i innych mniejszych tekstów, przypominamy o naszym konkursie na „Ciężarówkę Roku”, w którym możecie jeszcze oddać swój głos.

Rozmowa „Polskiego Trakera” z Maciejem Wrońskim, prezesem Towarzystwa Trzeźwości Transportowców i ekspertem w dziedzinie transportu. 

Aktualności

10
 

Jednym z takich segmentów, w którym chce teraz mocniej zaistnieć Kamaz Polska, jest leśnictwo. Firma zamierza mu dostarczać specjalizowane i specjalistyczne uterenowione i terenowe podwozia 2-, 3- oraz 4-osiowe w różnych układach napędowych, zaczynając od 4x4, a kończąc na 6x6 i 8x8. Podwozia te, w zależności od ostatecznej kompletacji, mogą być wykorzystywane do transportu dłużycy bądź drewna stosowego.

W lipcu ub. roku firma Korner z Radomska zakupiła partię 40 ciągników siodłowych Iveco. Dziś pojazdy te mają już na liczniku po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i w opinii właściciela sprawują się doskonale. 

Po raz pierwszy producenci pojazdów przeznaczonych dla straży pożarnej zaprezentowali swoje produkty w wersji z silnikiem Euro-6. Zostały one wykonane na podwoziach firmy MAN. Austriackie przedsiębiorstwo Rosenbauer dokonało zabudowy na podwoziu MAN TGM 18.340 4x4 BB. W niemieckiej firmie Ziegler zastosowano podwozie MAN TGM 13.290 4x4 BL. W najbliższym czasie kolejni producenci zabudów zaprezentują swoje produkty na podwoziach MAN. Tym samym firma MAN od końca 2013 r. jako pierwszy producent pojazdów użytkowych oferowała jednostkom straży pożarnej podwozia do pojazdów strażackich w tej wersji.

Firma Michelin zaprezentowała na odbywającym się w Detroit North American International Auto Show swoją najnowszą innowację – oponę Michelin Premier A/S wykorzystującą technologię EverGrip, która pozwala zachować maksymalną przyczepność nawet częściowo zużytych opon.

Test

18
 

W naszym teście FH zużywał AdBlue w proporcjach średnio 7,9% zużycia oleju napędowego, czego nie można zaliczyć do najlepszych wyników. 

W Austrii opłaty drogowe pobierane są za przejazd wszystkimi autostradami oraz odcinkami specjalnymi. 

Rynek

26
 

Przed rokiem większość importerów przewidywała, że będzie stabilizacja albo 5-10-% wzrost sprzedaży. Pomylili się…

Scania nie jest ani największa firmą ciężarową, ani nie sprzedaje swoich pojazdów po najniższych cenach.         

Informacje

34
 

Może to i dziwne, ale pierwszy duży system pomocy drogowej i wsparcia dla kierowców w ruchu międzynarodowym zbudował DAF. 

Konkurencja transportowa na rynku unijnym powoduje, że wielu naszych przewoźników kieruje się w stronę tych krajów gdzie dokumenty umożliwiające wjazd są nadal reglamentowane.

Już po raz szósty Scania poszukuje najlepszego młodego kierowcy samochodu ciężarowego.        

Produkując silniki od 2,8 do 95 l pojemności i o mocy od 50 do 4500 KM, firma z Columbus korzysta z efektów ekonomicznych skali produkcji, ale co ważniejsze obecnie, ma środki na drogie badania i rozwój.           

16 lipca 2013 r. weszła w życie część uregulowań zawartych w Ustawie o zmianie Ustawy o transporcie drogowym oraz Ustawy o czasie pracy kierowców (DzU 2013, poz. 567).

Jeśli chodzi o ilość kilometrów nowych szybkich dróg, to rok miniony był bardzo dobry. Niestety, szczyt inwestycyjny u drogowców właśnie minął…    

We wrześniu br. czeka nas ogromna dawka transportowej adrenaliny, bowiem nasze stowarzyszenie gościć będzie w Krakowie uczestników i co za tym idzie – organizować 29. edycję Mistrzostw Świata Kierowców Zawodowych. 

Czytają nas i doświadczeni kierowcy, i tacy, którzy dopiero zaczynają przygodę z kierownicą. Z myślą o tych ostatnich zaczęliśmy publikować drobne i proste porady dotyczące różnych stron pracy i życia w kabinie.

Minitest

46
 

Nasz testowy Sprinter był akurat standardowym (rozstaw 3665 mm) i średnio wysokim furgonem z najmocniejszym silnikiem (z tych faktycznie kupowanych) 160-konnym i automatyczną przekładnią 7G Tronic plus.   

kontrole

50
 

By z takim trudem budowane drogi szybko nie popadły w ruinę, konieczne było uskutecznienie kontroli pod kątem ważenia pojazdów. 

Zielone pasy są dużym ułatwieniem dla podróżnych, gdyż ich wybór znacznie przyspiesza przekroczenie granicy. 

Samouczek

51
 

Każdy uczestnik w ruchu drogowym już od momentu zajęcia miejsca za kierownicą musi liczyć się z kontrolą.        

Panorama Firm

52
 

Szczecińska firma USP Transport Spedition powoli szykuje się do jubileuszu 20-lecia swej działalności, który przypadnie 1 kwietnia br.

„Historia światowego transportu samochodowego” – R. Przybylski

Traker Miesiąca

56
 

Henryk Kardas, kierowca z tyskiej firmy Epo-Trans, specjalnie nie zastanawiał się nad wyborem zawodu.

Technika

58
 

Moc i moment obrotowy charakteryzują zdolność silnika do pokonywania obciążeń. Obie wielkości są współzależne poprzez prędkość obrotową.

Sonda

Autostrad przybywa…

60
 

Nie da się ukryć, że mimo iż nasz kraj bynajmniej nie kojarzy się z autostradami, dróg tych sukcesywnie przybywa. Zapytaliśmy więc trakerów, jak oceniają umiejętności kierowców, którym przychodzi się po nich poruszać...

Eksploatacja

62
 

Przyczepność do nawierzchni jest podstawą zachowania bezpieczeństwa ruchu oraz ekonomicznego zużycia paliwa.

64
 

Sezonowa zmiana opon powszechnie uznawana jest za działanie mające na celu podniesienie bezpieczeństwa.     

Muzyka

66
 

Zespół powstał na przełomie 1979/80 roku, a w jego pierwszym składzie znaleźli się: Marcel Trojan, Barbara Pysz i Jerzy Różycki.      

Historia

68
 

Pojazd ten został wyprodukowany z początkiem 1963 roku, a po raz pierwszy zarejestrowany 1 czerwca. Wpisano go na stan Zawodowej Straży Pożarnej we Wrocławiu.   

hobby

70
 

Leszek Maxellon wybudował nietypową bazę firmy transportowej, na której „zaparkował” 65 zestawów w skali 1:87.      

Co oznaczają trzy minuty różnicy, gdy trasa najtrudniejszego rajdu liczy prawie tysiące bardzo trudnych kilometrów po piaskach, wydmach i skałach? 

Żartem

72
 

Giełda

Eurotax

73
 

Horoskop

74
 

Prenumerata

76
 

Ogłoszenia

77
 

Krzyżówka

82
 
Wróć
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej...